SM42 2557
16.11.2019 Warszawa, stacja kolejowa Radiowo. Opuszczając już stację i wjeżdżając w ul. Wółczyńską zauważyliśmy, że rogatki na przejeździe kolejowym zostały opuszczone. Uczestniczy wysiedli z autobusu i po chwili z bocznicy huty nadjechała widoczna na zdjęciu Stonka. W czasie manewrów zmieniła po prostu tor i wróciła na teren huty ciągnąć kilka sztuk wagonów ze złomem. Maszynista Stonki pomachał uczestnikom naszej imprezy. To w tym miejscu kończy się słynna warszawska magistrala hutnicza. Linia zdobyła uznanie głównie w środowisku kolejarzy i miłośników kolei. Ciężko w Polsce znaleźć podobną trasę, gdzie w bardzo dużym mieście znajduje się niewielka jednotorowa linia biegnąca przez miasto by potem nieco z dala od cywilizacji dotrzeć w rejon huty. Warszawska magistrala hutnicza rozpoczyna się na stacji Warszawa Jelonki. Linia kolejowa obsługuje wyłącznie pociągi towarowe w bardzo małych ilościach. Została wybudowana w latach 50-tych do obsługi Huty Warszawa. Krajobraz tej trasy zmieniał się wraz z rozbudową miasta, co trwa do tej pory. Przez pierwsze dwa kilometry linia biegnie wzdłuż trasy ekspresowej S8, tuż obok bloków mieszkalnych. To najnowsza modernizacja tej trasy po budowie S8 powstał wiadukt, który umożliwia bezkolizyjny przejazd pociągu nad drogą ekspresową. Potem linia kolejowa opuszcza cywilizację kierując się w stronę Lasku Bemowskiego. Krajobraz zmienia się diametralnie. Pociąg omija od zachodu Lotnisko Warszawa-Babicę i znaną w Warszawie tzw. górkę śmieciową. Po kolejnych kilku kilometrach pociąg w końcu może dotrzeć na położoną nieco z dala od cywilizacji stację Radiowo. Tu jednak tory się nie kończą, bo dalej zaczyna się zamknięta dla osób postronnych bocznica Huty Warszawa. Widoczny na zdjęciu pociąg za chwilę z powrotem uda się na bocznicę. Znalazłem informację na forach kolejowych, że linią jeździ średnio jeden pociąg dziennie w każdym kierunku. Nie dotyczy to ruchu na bocznicy.
kategoria:
Kolej operator:
ArcelorMittal Warszawa miasto:
Warszawa
dodał:
Voltanger