Konstal 13N 503
22.09.2018 Warszawa, teren Zakładu Eksploatacji Tramwajów R-1 Wola. Konstal 13N z 1959 roku! Robi wrażenie. Podczas mojej wizyty w Warszawie udało mi się przejechać tramwajem Konstal N oraz 13N. Tak sobie myślę, że dla warszawiaków korzystających z komunikacji tramwajowej koniec lat 50 tych to musiał być ciekawy okres. Jeździsz sobie przestarzałym tramwajem typu N, a tu wchodzi coś takiego jak 13N. Jak wielka przepaść. Warszawiacy nagle przesiedli się z drewnianego, wąskiego i powolnego tramwaju do czegoś zupełnie odmiennego. W tamtych latach to musiał być szok. Warto dodać, że sam Konstal 13N powstał w prosty sposób. Polacy kupili od Czechów dwa egzemplarze tramwaju Tatra T1 i skopiowali zastosowane tam rozwiązania. Nieco je zmodyfikowali na swoje potrzeby i tak powstał pierwszy polski, szybkobieżny tramwaj. Czesi też przy tworzeniu swojej Tatry T1 wzorowali się na amerykańskim koncepcie projektowania tramwajów nazwanym PCC. Tak też amerykańska moda dotarła przez Czechy do Polski. Charakterystyczną cechą tramwajów typu PCC jest zaokrąglone, opływowe pudło. Na zdjęciu widać jak wyglądał przystanek zorganizowany na terenie zajezdni skąd ruszały dwie specjalne linie tramwajowe: O i D. Spora liczba chętnych na przejazd zabytkowymi (i mniej zabytkowymi) tramwajami spowodowała, że jeździły też dodatkowe, rezerwowe brygady. Linia D: Zajezdnia Wola - Rondo Wiatraczna.
kategoria:
Tramwaje operator:
Tramwaje Warszawskie miasto:
Warszawa
dodał:
Voltanger