Škoda 26Tr Solaris 3735
1.01.2020 Ostrawa, ul. Těšínská (Cieszyńska). Cieszę się, że udało mi się zrobić zdjęcie Trolejbusowi na odcinku bez sieci. Zagląda on tutaj tylko raz na godzinę i chyba nawet nie kursuje do późnej godziny nocnej. Reszta kursów dociera tylko do położonej niedaleko pętli Hranečník. Niby Solaris, a jednak Skoda. Przy okazji widać porównanie nowego malowania z Ostrawy oraz tego starszego. Opiszę może system biletowy. Podczas mojego pobytu nie mogłem kupić papierowego biletu w biletomacie. Okazało się, że Ostrawa rezygnuje dosyć szybko z biletów papierowych. Jak tam byłem można je było tylko dostać w sklepach i kioskach, więc z tego pomysłu zrezygnowałem (bariera językowa, łatwość pomyłki). Biletomaty istnieją dalej i można było w nich doładować za pomocą gotówki bądź karty kredytowej specjalne karty miejskie, które wydawane są w biurach obsługi klienta komunikacji miejskiej na niektórych pętlach. Tak więc została mi ostatnia opcja. Bilet kupuje się w pojeździe. Wystarczy swoją kartę kredytową przyłożyć do kasownika i po zobaczeniu zielonego napisu nasza karta zostaje symbolicznie skasowana, tzn zapisana w pamięci systemu. Zapytacie, a jak z kosztami. Każde skasowanie karty kredytowej blokuje należność za jeden przejazd normalny. Aby kupić bilet ulgowy lub inny należy przed przystawieniem karty wcisnąć odpowiedni typ biletu na dotykowym ekranie kasownika i dopiero przyłożyć kartę. Nie oznacza to jednak, że zabulimy ogromną sumę za każdy przejazd. System rejestruje naszą kartę w pamięci. Jeśli dzienna opłata za przejazdy komunikacją przekroczy sumę biletu dobowego (coś koło 15-16zł na nasze pieniądze), to ile byśmy nie jechali w ciągu pełnego dnia to nie zapłacimy więcej niż suma tego biletu dobowego. Dodatkowo każdy posiadacz karty ma możliwość zmniejszenia opłaty za krótkie, pojedyncze przejazdy. Nie pamiętam czy liczy się liczba przystanków czy czas, ale jeśli jechaliśmy krótko to przy wysiadaniu znowu przystawiamy kartę i pobierana opłata za przejazd jest niższa niż cena biletu jednorazowego. Według kartek przyklejonych do tradycyjnych kasowników papierowych, które napisane były w języku angielskim i czeskim, od 1 kwietnia 2020 roku kasowniki przestają jeść bilety pasażerów, czyli znikają tradycyjne bilety papierowe. Jak się najeździłem komunikacją miejską w Ostrawie to widziałem, że prawie każdy korzystał z karty kredytowej lub miejskiej (na doładowania). Każdy okręg w Czechach ma przydzielony unikalny nr strefy, dzięki czemu podróżowanie i zakup biletów jest łatwiejszy. Na ekranie z zapowiedzią przystanków obok nazwy samego przystanku pokazuje się też aktualna strefa. Ostrawa posiada dwie strefy, na której obowiązują bilety miejskie: 77-78. To traktowane jest jako jedna strefa. To prawdopodobnie dlatego, że samo miasto regionalnie znajduje się historycznie na granicy dwóch krain: Moraw i Śląska. Wracając jeszcze do trolejbusu ze zdjęcia to po przejechaniu 1km na najbliższej pętli podłącza się on automatycznie i zgrabnie do sieci trakcyjnej i kontynuuje tak dalszą drogę do głównego dworca kolejowego. Co jak co, ale w Polsce przynajmniej w Lublinie widziałem często jak kierowca wychodzi z kabiny by ręcznie podczepić się do sieci. A i nie powiem byłem zdziwiony, bo sprawdzałem w okolicy mojego noclegu przystanek i ulicę z perspektywy Google Street View i trochę zaskoczyła mnie obecność w tym miejscu linii trolejbusowej, ale wszystko się wyjaśniło. Linia 101: Radvanice Ludvíkova - Hlavní nádraží (Dworzec Główny).
kategoria:
Trolejbusy operator:
Dopravní podnik Ostrava miasto:
Ostrava
dodał:
Voltanger