1.01.2020 - Ostrawa, pętla Hranečník. Trolejbus wypuścił pasażerów na ostatnim przystanku i udaje się kilkanaście metrów dalej w stronę przystanku technicznego na odpoczynek. Solaris Trollino 12 z 2005. Wydawało mi się, że od nowości w Ostrawie, ale to wóz sprowadzony jako używany ze Szwajcarii. Co ciekawe zanim rozpoczął służbę w Ostrawie, spędził kilka miesięcy u czeskiego producenta osprzętu elektrycznego do trolejbusów, który ostatnio zajął się także budową autobusów elektrycznych. Nie był to jednak zakup w celu podpatrzenia rozwiązań u konkurencji, bo sam Solaris z nimi współpracuje. Wracając do tematu pętli to zajmuje ona sporo miejsca. Wcześniej było to tylko miejsce dla kończenia tras tramwaju z możliwością dalszej jazdy w stronę huty. Obecnie znajduje się tutaj spore centrum przesiadkowe z parkingiem i małym budynkiem dworca z poczekalniami i toaletami. Po północnej stronie znajduje się dwa perony. Jeden służy dla autobusów i trolejbusów, które kończą tutaj trasę. Wyjątkiem są wydłużone kursy linii trolejbusowej 101, które też tutaj zaglądają i mają zrobiony dodatkowy wyjazd drogowy na ulicę. Obok znajduje się peron tramwajowy dla linii kończących trasę i tych co jadą dalej w kierunku huty. Z drugiej strony tego samego peronu znajdują się dwa zbiorcze przystanki dla autobusów komunikacji miejskiej i regionalnej, które zaczynają swoją trasę i kierują się w stronę wschodnią (w stronę podmiejską). Znowu jeden północny peron obsługuje wszystkie kursy czy to autobusów, tramwajów czy trolejbusów w stronę centrum. Każdy przystanek ma system informacji pasażerskiej. W centralnej części centrum powstały wydzielone strefy postoju technicznego dla autobusów komunikacji miejskiej i regionalnej. Na wschodzie pętli znajdują się miejsca i tory postojowe dla tramwajów i trolejbusów. W centrum w równej odległości od peronów południowych i północnych zbudowano budynek poczekalni i toaletami. W środku jest też punkt sprzedaży biletów oraz automaty z napojami i przekąskami. Jak już wspomniałem tramwaje kursują oddzielnymi trasami z dala od drogi kołowej. Jadąc przez las i bagna, a potem przejeżdżając przez most docierają w rejon starego miasta i centrum od strony południowej. Za to trolejbusy korzystają z głównej drogi i tak zbliżają się do rynku od strony wschodniej. Na zdjęciu linia 107: Sídliště Fifejdy - Hranečník. Jest to dosyć krótka trasa, zaledwie 17 minut jazdy i 7 przystanków, ale kursuje często. Szczytowo w dni robocze co 8 minut. Poza szczytem i w weekendy co ok. 20 minut.