29.01.???? - Czeski Cieszyn. Typowy czeski Motorak po modernizacji. Te małe pociągi uratowały w Czechach wiele niezelektryfikowanych, lokalnych linii kolejowych. W Polsce w tym samym czasie trwałą coraz szybsza rzeź połączeń. Ich rola to dowozówka do większych stacji węzłowych, gdzie można przesiąść się do pociągów pośpiesznych. Połączenia są skomunikowane. Motoraki pojawiły się też w Polsce. Poza połączenia wydłużonymi do polskiego Cieszyna uruchamiany przez czeskiego przewoźnika, te krótkie pociągi jeżdżą też dla polskiego przewoźnika SKPL, który w wakacje uruchamia dodatkowe pociągi w rejonie Bieszczad. Muszę jeszcze wspomnieć o Cieszynie. Polska i czeska część miasta oddzielona jest rzeką. Przejście w czasie pandemii było okresowo pilnowane przez policję obu krajów. Od dawna już kontrole zniknęły. Polska i czeska część wyglądają podobnie. W Polsce aktualnie rynek jest w remoncie i miasto jest nieco bardziej zadbane. Za to czeska strona ma lepszy dostęp do komunikacji miejskiej i kolei. W niedziele oba miasta były opustoszałe. Pojedyncze zbłąkane dusze kręciły się po starszych częściach miasta. W Polsce z powodu niedzieli niehandlowej większość sklepów zamknięta. W Czechach mimo innego prawa otwarte były tylko nieliczne sklepy i restauracje. Byłem z kolegą w pizzerii i za pizzę i dwa naprawdę dobre, pól litrowe piwa czeskie zapłaciłem łącznie 60 zł. Ceny zbliżone do tych w Polsce. Może odrobinę drożej. W miastach blisko polskiej granicy da się płacić złotówkami. Jadąc dalej warto wymienić złotówki na korony czeskie. Nie wszędzie płatności kartą są dostępne.