9.10.2022 - Sulejów, stacja paliw Circle K. Przegub dla Drezna. Pierwszy raz za kierownicą tak długiego pojazdu jeśli chodzi o drogi publiczne. Dosyć często odwiedzałem tę stację. Mają tutaj dystrybutor od AdBlue, którego poziom należy pilnować tak jak paliwa. Kiedy zabraknie tego płynu do oczyszczania spalin to autobus dalej nie pojedzie. Poza tym często przy okazji na tej stacji kupowałem sobie coś do picia oraz hot doga. Później jednak nie zajeżdżałem tutaj, tylko tankowałem AdBlue na innej stacji 30 km bliżej Kielc, gdzie nie było problemów z wyjazdem. W wypadku tej stacji wyjazd na drogę znajduje się za parkingiem dla tirów. Tiry oczywiście zaparkowane tak, że przeciskanie się na centymetry przegubem nie należy do przyjemności. Co do rodzaju paliwa zasilającego autobus to nie ma to jak olej napędowy. Tankuje paliwo i Adblue w ciągu 4-5 minut i mogę jechać dalej. Gaz CNG ma fajny zasięg, ale tankowanie 30-60 minut na szybkim dystrybutorze do pełna to porażka i ledwo 20-kilka stacji w całej Polsce. Elektryki to znowu nieduży zasięg. 200-300km to maks poza miastem, a w mieście ze 150, a jak z klimą lub ogrzewaniem to spadnie do 100. Ładowanie na wolnej ładowarce trwa dobre 5-6 godzin i do 80%. Wracając do tematu przeguba to specyficznie buja nim jak na łodzi. Ciężki silnik znajdujący się na końcu członu B sprawia, że tylna część autobusu pcha przód do góry i w dół przy odpowiedniej prędkości. Za to plusem jest cisza w kabinie. Nawet uruchamiając wóz dosłownie bardzo słabo czuć wibracje rozruchowe. Gdyby nie obrotomierz to nie można by nie poznać, że silnik uruchomił się. Oczywiście wozy nie są dostosowane do autostradowych prędkości 80-90km/h. Na tyle ustawione mają zazwyczaj tzw. kagańce. Przy takich prędkościach szumiący wiatr powoduje sporo hałasu w czasie jazdy.