Witaj na Starachowickiej Galerii Transportowej!
Szukaj zdjęć według operatora
miniaturka
Volvo 7900 Hybrid 2731
7.12.2023 Tallin, Toompuiestee (Dworzec Balti Jaam). Linia 2: Balti jaam - Mõigu. Autor zdjęcia: Arek.

kategoria: Autobusy operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Tallin

data przesłania zdjęcia: 11:47 19-01-2024
miniaturka
CAF Urbos 3 516
16.09.2022 Tallin, pętla tramwajowa Tondi. Kończy tutaj linia 4 jadąca z lotniska, która obsługiwana jest nowym taborem oraz linia 3 na której jeżdżą Tatry udające zabytki (z drewnianym wnętrzem). Na pętli można przesiąść się w pociągi (po schodach można wejść na jeden z peronów przystanku kolejowego) i dalej jechać do pobliskich miejscowości na zachód od Tallina. Nagrałem i wstawiłem na YT krótki film dotyczący kolei na przystanku: https://www.youtube.com/watch?v=5XYsw761jo4

kategoria: Tramwaje operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Tallin

data przesłania zdjęcia: 02:17 16-01-2023
miniaturka
Ganz-Solaris Trollino 12 325
16.09.2022 Tallin, Vabaduse väljak. Trolejbusy podobnie jak tramwaje w Tallinie posiadają cztery linie. Numeracja pokrywa się z tramwajową. Linie oznakowane są numerami od 1 do 5 (bez numeru 2). Trolejbusy umożliwiają dojazd z niektórych dzielnic miasta do centrum. W środku nieco trącą już myszką. Są to głównie pojazdy marki Solaris lub węgierskie Ganz z nadwoziem Solaris. Po prawej stronie zdjęcia widać autobus podmiejski lub coś co jest estońską wersją polskiego PKS. Linia 1: Kaubamaja - Mustamäe.

kategoria: Trolejbusy operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Tallin

data przesłania zdjęcia: 19:12 15-01-2023
miniaturka
MAN EL293 Lion`s City LE 1473
16.09.2022 Tallin, Kadaka tee. MAN skręca na zajezdnię. Nie jest to typowy MAN jaki można spotkać w Polsce. To wersja Low Entry. Za 2 drzwiami kończy się niska podłoga. Ostatnie trzecie drzwi są jednoskrzydłowe i wyposażone w strome schody. Spędziłem całą noc na parkingu obok zajezdni. Tego typu autobusy obsługują w nocy specjalne linie dowozowe i odwozowe dla pracowników. Kierowcy po północy mają możliwość powrotu do domu, a rano mogą dojechać do pracy. Zajezdnia to całkiem duży plac, który w ciągu kilku godzin całkowicie pustoszeje. Większość autobus rano wyjeżdża na ulice. Obecnie większość taboru autobusowego stanowią gazowe SU12 i SU18 IV generacji. Pojazdy mają specjalne miejsca postoju, gdzie znajdują się przyłącza do tankowania gazu. Autobusy tankowane są przez całą noc gazem CNG.

kategoria: Autobusy operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Tallin

data przesłania zdjęcia: 19:04 15-01-2023
miniaturka
CAF Urbos 3 519
16.09.2022 Tallin, Narva mnt - przystanek Hobujaama. Takie typowe ujęcie telefonem z przyczajki. Dlatego też w kadrze pojawiają się artefakty. Tallin jako największe miasto w Estonii i stolica tego kraju ma około 440 tysięcy mieszkańców. W Polsce podobnej wielkości jest n.p Gdańsk czy Szczecin (jeśli chodzi o ilość mieszkańców). W Tallinie działa obecnie cztery linie tramwajowe. Linie 1 i 2 obsługiwane są przez stare Tatry. Na linii 3 jeżdżą także Tatry, ale po remoncie, który jest dosyć niestandardowy. Składy pomalowano na niebiesko, a środek wyłożono drewnem. Zamontowano też plansze ze starymi zdjęciami Tallina oraz drewniane ławki bokiem do kierunku jazdy. Jedyne nowe tramwaje hiszpańskiego producenta CAF modelu Urbos 3 kursują na najważniejszej w sieci linii nr 4 z lotniska do pętli Tondi. Czas przejazdu około 32 minuty. Linia w dni powszednie kursuje co 6-8 minut, w soboty co 8 minut, a w niedziel co 10 minut. Całkiem dobra częstotliwość. Tallin jest jednym z największych miast na świecie, gdzie mieszkańcy miasta mają prawo do darmowych przejazdów. Turyści i pozostali pasażerowie mogą bilet zakupić w kasowniku za pomocą karty (jak w Ostrawie). Karta kredytowa pełni funkcję dowodu zakupu biletu. W środku tramwaje CAF Urbos 3 są całkiem przyjemne. Podróżuje się miło i cicho. W Tallinie mieszkańcy posługują się językiem estońskim i rosyjskim. Całkiem sporo tu tzw. rosyjskich bezpaństwowców. Podoba sytuacja występuje na Łotwie. Język rosyjski bardzo często słychać na ulicach. Miasto ma dostęp do morza i przez port morski można dostać się promem do innej Europejskiej stolicy - Helsinek, a także innych miast n.p rosyjskiego Petersburga. Komunikacja miejska działa sprawnie. Autobusy, trolejbusy i tramwaje zapewniają dojazd do wielu miejsc n.p pobliskiego lotniska. Linia 4: Lennujaam (port lotniczy) - Tondi.

kategoria: Tramwaje operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Tallin

data przesłania zdjęcia: 18:54 15-01-2023
miniaturka
Solaris Urbino 18 CNG HB 061252
15.09.2022 Ryga, stacja paliw VIRSI przy ul. Lubanas Iela. Z racji pory szczytu wpieprzyliśmy się autobusami w całkiem spory korek. 30 minut zajęło nam wyjechanie z miasta, mimo że byliśmy już blisko przedmieścia. W autobusie miałem radio i miło sobie posłuchać jakieś stacji zagranicznej. W Litwie przejechaliśmy przez cały kraj, ale omijaliśmy duże miasta autostradami. Te drogi w tym kraju odstają od polskich odpowiedników. Mają co prawda po 2 pasy ruchu na jezdnię w każdym kierunku, ale są nieco dziurawe, wąskie i często pozbawione pasa awaryjnego. Krajówki na Litwie to nudne i proste odcinki dróg wśród pól, lasów i wiosek. Poza autami nie da się tam spotkać żywej duszy. Kursują jakieś pojedyncze kursy busów, które zapewniają dojazd do większych miast. Na Łotwie wygląda to podobnie, ale kraj wygląda na bardziej zadbany. Ryga przywitała nas szerokimi ulicami typu autostrady i ładnymi widokami. Miasto widziałem tylko przez szybę autobusu, ale wyglądało na zadbane. Estonia znowu to głównie lasy i małe miasteczka. Ten kraj wygląda jednak naprawdę dobrze. Równe drogi i zadbane parkingi. Ładne widoki jadąc wzdłuż morza. Tallin zadbany i nie jest może super zabytkowy, ale czuć tu już powoli Skandynawski klimat. Miasto na miarę stolicy kraju Unii Europejskiej. Wszystkie kraje mają jednak wspólny mianownik. Od cholery dużo fotoradarów na drogach. Na tzw. krajówkach ustawione najczęściej na 70km/h, ale zdarzają się też 50 w terenie zabudowanym.

kategoria: Autobusy operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Ryga (Riga)

data przesłania zdjęcia: 20:23 12-01-2023
miniaturka
Solaris Urbino 12 CNG HB 061068
15.09.2022 Gdzieś na zadupiu na Litwie lub na Łotwie. Nie spodziewałem się, że Litwa będzie wyglądać tak depresyjnie. Puste wioski, bez żywej duszy, wielkie połacie lasów i pól (prostych jak blat stołu) i wszystko szaro-bure niczym Polska w latach 80-tych. Jedynie trąbiące na nas tiry trochę urozmaicały nudną jazdę (nie podobała im się nasza prędkość maksymalna 70km/h przez blokadę). Co do różnicy w prowadzeniu Solarisa i MAN-a to takie występują. Solaris mimo, że ten egzemplarz miał nawet całkiem fajną deskę (czasami trafiają się wersje typu bieda i plastik) to jednak odstaje od produktu niemieckiego. Plastiki na desce wydają się gorszej jakości. Na plus lepszy układ kierowniczy. Solaris lepiej radzi sobie także z drogami gorszej jakości pełnej kolein i ogólnie lepiej trzyma się drogi. Ten egzemplarz miał też fajne lewe, boczne lusterko na wysokości wzroku kierowcy, a nie na wysięgniku na górze, co ułatwiało wyjeżdżanie z zatok, parkingu, wyprzedzanie itp. Najbardziej w Solarisie nie przypadł mi do gustu system hamowania. Pedał hamulca w starym układzie zamontowany do dołu podłogi jak w starej ciężarówce. Do hamowania trzeba dobrze ułożyć nogę. Inaczej potrzeba dużo siły by choć trochę zwolnić. W autobusie MAN hamulce są jak w osobówce. Pedał jest zamontowany od góry i hamuje się z niewielkim oporem wciskając pedał delikatnie nogą. Plusem autobusu MAN jest też unifikacja części z ciężarówkami tej samej marki. Kto jeździł ciągnikiem MAN nowej generacji ten poradzi sobie z obsługą deski rozdzielczej nowego Lions City. W tym autobusie Solaris miałem mały problem z otwarciem przedniej pokrywy od złącza do tankowania gazu. Nie chciała się otworzyć, a po podważeniu był potem problem by ją zamknąć. Nie zamknięcie poprawne klapki powoduje blokadę uruchomienia silnika, więc przez głupi problem można utknąć na dobre. Solaris ma obecnie ofertę dopasowano pod klienta. Jaką deskę sobie wybierze zależy od niego. Dochodzi więc do sytuacji, że jeden autobus jest dobrze wyposażony, a inny to zwykła biedna wersja.

kategoria: Autobusy operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Ryga (Riga)

data przesłania zdjęcia: 20:14 12-01-2023
miniaturka
Solaris Urbino 12 CNG HB 061068
15.09.2022 Ryga, stacja paliw VIRSI przy ul. Lubanas Iela. Solowy, gazowy Solaris Urbino 12 CNG dla TLT Tallin. Pojazd wyjechał z fabryki Solarisa 14.09.22 około 16:00 i dotarł do nowego właściciela 15.09.22 o 22:00. Po drodze tankowanie CNG w Poznaniu, Warszawie i Rydze. Udało się bez większych problemów pokonać całkiem długi odcinek bez tankowania, między Warszawą, a Rygą (ponad 650 km) i zostało jeszcze trochę gazu na zapas. Potem krótkie tankowanie by wystarczyło na dotarcie do stolicy Estonii. Jechałem z kierowcą co prowadził wersję przegubową tego samego modelu Urbino CNG. Trochę to źle zaplanowaliśmy. Przez wstanie rano i dojazd do Poznania byłem już zmęczony w Warszawie i przy tankowaniu starałem się na jakiś czas zasnąć w kabinie. Dopiero krótki sen odbyłem około 6:00 rano następnego dnia na parkingu między Ełkiem i Suwałkami. Szybka pobudka, śniadanie na stacji paliw i przez Litwę i Łotwę dojechaliśmy do Estonii i dalej wzdłuż morza (z ładnymi widokami) dotarliśmy do Tallina. Tam nocowanie w mojej solówce. Przegub został zabrany na zajezdnię, a my spaliśmy w busie na parkingu przed biurem zajezdni. Rano zostałem sam i już ledwo żywy około 8:30 wjechałem z trudem na zajezdnię. Czekałem na odbiór autobusów przez przedstawicieli przewoźnika. Po 1,5h dostałem na potwierdzenie papiery i byłem wolny. Jakiś cudem nabrałem sił i nawet miałem te 3h do lotu samolotem. Wykorzystałem to na szybkie zwiedzanie miasta. Przez Helsinki dotarłem do Warszawy i koło 23:00 zameldowałem się w domu. To był najtrudniejszy kurs. Nie bez przyczyny za swoje dwa najtrudniejsze wyjazdy uważam przejazdy autobusami gazowymi. Każdego kto bym zapytał też nienawidzi dostarczać autobusy gazowe. Za mało stacji, długie tankowania. Jedyny plus to zasięg gazu po tankowaniu do pełna. Spokojnie da rade przejechać 700, a w porywach nawet 800-900 km.

kategoria: Autobusy operator: Tallinna Linnatranspordi AS TLT Tallinn miasto: Ryga (Riga)

data przesłania zdjęcia: 20:01 12-01-2023
[ 1 ]
Strona główna/Newsy Galeria Filmy O galerii Mapa zdjęć i filmów Regulamin Linki Księga gości Kontakt Na stronie online: 72
Copyright SGT 2010 - 2016 Wykorzystanie zdjęć tylko za zgodą autorów

stat4u