Dodano: 2017-01-21 05:17
Autor:
Voltanger
Zapraszam na nieco spóźnione podsumowanie roku 2016. Wymienię najważniejsze wydarzenia z życia naszej galerii transportowej oraz najważniejsze zmiany w komunikacji miejskiej i regionalnej w Starachowicach. Nie zabraknie też informacji o testach autobusów.
Rok 2016 na Starachowickiej Galerii Transportowej
W roku 2016 udało nam się zorganizować kilka wyjazdów, by fotografować transport publiczny. Kilka razy odwiedziliśmy Kielce. Na krótko zajrzeliśmy też do Skarżyska-Kamiennej oraz Ostrowca Świętokrzyskiego. W poprzednim roku odbyły się dwa całodzienne wyjazdy. W czerwcu pojechaliśmy do Stalowej Woli. Po drodze na chwile zatrzymaliśmy się też w Ostrowcu Świętokrzyskim i Opatowie. Wyjazd udał się i wróciliśmy ze sporą liczbą zdjęć. Stalową Wolę wybraliśmy z uwagi na dosyć ciekawy dla nas tabor. Miejski przewoźnik dalej eksploatuje dużą liczbę autobusów Jelcz 120M z początku i połowy lat 90-tych. Pojazdy wyglądają na zadbane i pomalowane są w klasyczne barwy czerwono-kremowe. Miejski przewoźnik posiada około 20 sztuk modelu 120M z różnych lat produkcji. Częstotliwość kursowania autobusów komunikacji miejskiej w Stalowej Woli jest średnia. Kilka linii kursuje średnio co godzinę, a pozostało wykonują tylko kursy szczytowe. Istnieje za to komunikacja podmiejska. Kilka pobliskich miejscowości jest obsługiwana przez miejskiego przewoźnika. MZK Stalowa Wola ma też nowoczesne pojazdy MAN Lions City (10 sztuk). Większość dnia poświęciliśmy na fotografowanie taboru miejskiego przewoźnika. Drugim celem wyprawy był PKS Stalowa Wola. Jest to jeden z większych przewoźników, nie tylko w regionie, ale i w kraju. Posiada dużą ilość leciwych autobusów typu Autosan H9, a także już rzadkie perełki n.p Jelcz PR110D, czy Dab 1200-L. Konkurencja ze strony busów w Stalowej Woli jest niewielka i przewoźnik obsługuje większość miejscowości w promieniu 20km, a także wykonuje kursy pośpieszne do Rzeszowa, Lublina czy Warszawy. W taborze PKS są też nowsze pojazdy n.p Solbus C 10,5. Stalowa Wola wyróżnia się na tle kraju dużą liczbą polskich autobusów, głównie z lat 90-tych. Dla miłośników komunikacji miejskiej to nie lada gratka. Można poczuć się jakby czas cofnął się o 20 lat wstecz. Jedyne czego żałujemy nieco po wyprawie do Stalowej Woli to, że za mało czasu poświęciliśmy na PKS. Niewykluczone, że w tym roku znowu odwiedzimy tę miasto. Tym razem jednak skupimy się na regionalnym przewoźniku.
Druga najważniejsza wyprawa odbywa się we wrześniu. Skorzystaliśmy z dnia bez samochodu i pociągiem pojechaliśmy do stolicy Polski. W przeciwieństwie do Stalowej Woli komunikacja miejska w Warszawie opiera się na nowoczesnych pojazdach typu Solaris Urbino czy Mercedes Conecto. Przez około 8 godzin udało nam się odwiedzić Pragę Północ (Szmulowizna), okolicę Stadionu Narodowego, Centrum, Most Poniatowskiego, Stare Miasto, Nowy Świat, Plac Wilsona, Most Gdański, pętle tramwajową Żerań FSO oraz pętle Metro Młociny. Podczas podróży po stolicy korzystaliśmy głównie z tramwajów i metra do przemieszczania się po mieście. Część trasy pokonaliśmy też pieszo. Ze stolicy udało nam się przywieźć na kartach pamięci naszych aparatów ponad setkę zdjęć. Oczywiście nie każde nadawało się do publikacji. W Warszawie udało nam się sfotografować niedawno dostarczone autobusy Mercedes Conecto G z 2016 roku.
Ogólnie wypad uznajemy za udany.
W 2016 roku ważne dla nas były też krótkie wyjazdy na zdjęcia. Chcieliśmy wykorzystać ostatnią szansę na sfotografowanie autobusów PKS Starachowice. Firma ta kończyła działalność przewozową. Wiosną 2016 roku udaliśmy się w rejon Wąchocka, Brodów oraz Stykowa. Fotografowaliśmy kursy szkolne obsługiwane przez starachowickiego przewoźnika. Mieliśmy okazję spotkać autobusy: Mercedes O303 oraz Setrę S215. Nie wszystkie planowane wyjazdy nie doszły jednak do skutku. Nie odwiedziliśmy Iłży, choć planowaliśmy tam jechać. Od czerwca 2016r. PKS Starachowice zaprzestał działalności w postaci rozkładowych kursów autobusowych i przewozów szkolnych. Firma sprzedała lub zezłomowała cały swój tabor. I to by było na tyle wyjazdów na zdjęcia. W 2017 roku na pewno zaplanujemy kolejne wycieczki. Czekamy na wiosnę i słoneczną pogodę.
Czas teraz podsumować co działo się w komunikacji miejskiej i regionalnej w Starachowicach. Przedstawiam proste kalendarium z opisem:
MZK Starachowice:
luty 2016: MZK opublikował plan nowego schematu linii. Zmiany obejmowały prawie wszystkie trasy. Po interwencji wielu pasażerów w urzędzie miasta wprowadzenie nowego rozkładu zostało odwołane na kilka dni przed wejściem w życie nowego schematu.
kwiecień 2016: Rozpoczął się remont ul. Południowej. Część linii została skrócona do dawnej pętli przy ul. Jana Pawła II, a N i SZ kursowały objazdem przez ul. Żytnią i Jana Pawła II. Remont ulicy zakończył się we wrześniu. Niedługo potem wyremontowano też fragment ul. Żytniej i powrócił objazd dla linii N i SZ. Obecnie droga już jest po remoncie i autobusy kursują normalnie.
maj 2016: MAN Lions City #13 po naprawie wrócił na ulicę. Pojazd był mocno uszkodzony po wypadku do którego doszło na ul. 1 Maja w listopadzie 2015r. MAN zderzył się tam czołowo z samochodem osobowym. Kierowca osobówki przez zbyt dużą prędkość na zakręcie wjechał na przeciwległy pas i zderzył się z autobusem komunikacji miejskiej.
wrzesień 2016: MZK Starachowice wystawił na sprzedaż autokar turystyczny MAN Lions Coach. Nie wiadomo jednak czy pojazd został ostatecznie sprzedany.
wrzesień/listopad 2016: MZK rozpoczął testy dwóch dosyć śmiesznych, małych autobusów marki Karsan. Model JEST kursował po Starachowicach około dwa tygodnie, a nieco większy model ATAK jeździł na testach około tydzień. Karsana JEST można było spotkać tylko na linii 28 (oraz zjazdowych kursach 20), natomiast ATAK jeździł na kilku liniach. Po testach w MZK oba pojazdy pojechały na targi transportowe TRANSEXPO w Kielcach. Kilka sztuk modelu JEST zostało kupionych przez polskich przewoźników. Jeden egzemplarz kursuje po ulicach Stalowej Woli.
październik 2016: MZK zmienia rozkład jazdy. Linie podmiejskie nr 9 i 5 (wariant przedłużony do Rudnika) zostają zlikwidowane. Zawieszone są też wszystkie poranne kursy wykonywane parę minut po godzinie czwartej rano (linie 10, 18 i 29). Linia 28 nie kursuje już w niedziele. Zawieszone są też niektóre kursy linii A w dni powszednie i weekendy. Zlikwidowana zostanie linia szkolna G oraz SZ. Niektóre kursy linii 21 nie będą też wjeżdżać kieszeniowo na ul. Boczną.
październik/listopad 2016: MZK testuję już kolejny (trzeci) autobus w tym roku. Tym razem u miejskiego przewoźnika pojawił się nowy, premierowy model Mercedesa Conecto LF. Pojazd kursował po ulicach Starachowic do około 10 listopada. Można go było spotkać na różnych liniach. Wcześniej autobus pojawił się na TRANSEXPO w Kielcach i był w tym mieście testowany przez MPK.
grudzień 2016: Powstała nowa wersja strony MZK zarządzana na serwerach urzędu miasta. Nowa strona nie wprowadziła dodatkowych funkcjonalności.
grudzień 2016: Ryszard Staszowski z końcem roku przestaje zajmować stanowisko prezesa MZK. Z końcem grudnia odbyły się nowe wybory. Nie zdecydowano się jednak zatrudnić jakiegokolwiek kandydata. Wkrótce mają rozpocząć się nowe wybory.
W 2016r. MZK Starachowice testował aż 3 autobusy. Ostatni raz testowy pojazd u miejskiego przewoźnika pojawił się w 2014 roku, a wcześniej w 2007. Niestety pogorszyła się też znacznie liczba kursów. Zlikwidowano kolejne linie podmiejskie i ograniczono rozkład pozostałych do minimum.
PKS Starachowice
czerwiec 2016: Koniec roku szkolnego 2016 można uznać za koniec PKS Starachowice. Przewoźnik zrezygnował z obsługi wszystkich kursów szkolnych i rozkładowych oraz sprzedał cały posiadany tabor autobusowy. Ostatnie kursy do Iłży zostały usunięte z rozkładu pod koniec czerwca.
Pozostałe wiadomości z roku 2016:
marzec 2016: Starachowice na 2 dni odwiedza Autobus Energetyczny KAPE (MAN Lions City). Parkuje on na Placu pod Skałkami (dawny Manhattan).
czerwiec 2016: Firma Stalko, która przejęła od PKS Starachowice wykonywane kursów pośpiesznych ze Starachowic do Katowic, Warszawy i Lublina zmienia rozkład swoich tras. Dochodzą nowe kursy do stolicy, a połączenia do Warszawy i Katowic będą teraz zaczynać w Ostrowcu Świętokrzyskim.
lipiec 2016: W Grzędach pod Warszawą bus starachowickiego przewoźnika Ewka Bus zostaje uderzony przez ciężarówkę. Jedna osoba nie żyję.
październik 2016: Zakończyło się całkowite przeniesienie produkcji autobusów MAN Lions City z fabryki w Sadach pod Poznaniem do Starachowic. Od teraz w naszym mieście będą produkowane od podstaw autobusy marki MAN. Będą one wyjeżdżały na kołach do klientów w całej Europie. Otworzono też nowo wybudowane centrum obsługi klienta, gdzie nowe pojazdy będą odbierane przez właścicieli.
grudzień 2016: Zmiana rozkładu jazdy pociągów. Od 11 grudnia nie zobaczymy już w mieście pośpiesznego pociągu relacji Warszawa - Przemyśl, który kursował w weekendy. Został on zlikwidowany. Za to dobra wiadomość dla pasażerów na trasach z Ostrowca do Kielc. Od 1 stycznia 2017 zwiększono o połowę liczbę pociągów z Ostrowca Św. do Skarżyska-Kam. Teraz połączenia między tymi miastami są obsługiwane średnio co godzinę od rana do wieczora. Dodano też dodatkowe pociągi z Ostrowca Św. do Kielc i Krakowa. Tym sposobem wojewódzka oferta kolejowa znacząco się poprawiła.
Tak minął 2016 rok. Co przyniesie 2017? Czas pokaże.