2024-11-28 22:34 (wczoraj) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7949.

2024-11-28 22:28 (wczoraj) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7948.

2024-11-28 22:24 (wczoraj) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Lohner E2 do listy.

2024-11-28 00:51 (wczoraj) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7947.

2024-11-28 00:49 (wczoraj) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Siemens ULF B1 do listy.

2024-11-28 00:42 (wczoraj) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7946.

2024-11-28 00:39 (wczoraj) (lista) Voltanger dodał nowego operatora ÖBB Österreich do listy.

2024-11-28 00:38 (wczoraj) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Siemens Desiro ML do listy.

Zobacz wszystkie powiadomienia
Zapraszam do wypełnienia ankiety związanej ze zbliżającymi się 10 urodzinami strony.
Dla miłośników komunikacji miejskiej (fotografów)
Uwaga: Tekst powstał w lutym 2017r. i dotyczy rozkładów jazdy ważnych w tym okresie. Od tego czasu mogło coś się zmienić i tekst może być już nieaktualny.

Fotofrafowanie masowe taboru autobusowego (masówki)
Fotografowanie autobusów w Starachowicach po zawieszeniu działalności autobusowej PKS ograniczas się głównie do śledzenia tras linii obsługiwanych przez MZK. Pozostali przewoźnicy prywatni posiadają głównie niezbyt fotogeniczny tabor typu bus (n.p Mercedes Sprinter) lub dosyć popularne w całej Polsce autobusy marek niemieckich i francuskich takich jak Renault FR1 czy Setra 3 generacji. Po częstych zmianach rozkładów jazdy wycinane są kolejne kursy, a nawet linie MZK (n.p likwidacja w 2016 podmiejskich linii 4 i 9). To sprawia, że tabor MZK i liczba kursów szybko się kurczy. Tylko na niektórych ulicach w mieście można spotkać kilka autobusów w ciągu kilku minut przez większość dnia roboczego. Komunikacja miejska jest mocno ograniczona w soboty po godzinie 12:00 i przez całą niedziele. Najlepsze miejsca na masówki przedstawiają się następująco:

-Konstytucji 3 Maja (przystanki przesiadkowe) - główne miejsce na masówki. Spokojna ulica bez ruchu pojazdów ciężarowych, za to z największą liczbą linii komunikacji miejskiej w Starachowicach. Tą drogą kursuje większość linii MZK. W dni robocze od porannego do popołudniowego szczytu (od 5:00 do około 16:00 - 17:00), w obu kierunkach można spotkać tu autobus co kilka minut. Jest też spora szansa zobaczyć dwa czy trzy autobusy w jednym miejscu. Jednocześnie jest to najlepsze miejsce na masowe fotografowanie taboru MZK, nawet w soboty i niedziele. Przykład 1 Przykład 2

-Szpital - Ul. Batalionów Chłopskich i wjazd kieszeniowy pod starachowicki szpital. Większość kursów wszystkich linii jadących ul. Radomską w kierunku zajezdni i centrum wjeźdza pod szpital w godzinach 6:00 - 20:00 od poniedziałku do piątku. Dzięki temu można łapać autobusy jadące w obu kierunkach w jednym miejscu. Na ulicy Batalionów Chłopskich nie powinno być problemu z fotografowaniem, z wyjątkiem szczytu popołudniowego w godzinach 14:00-15:30, kiedy to na pobliskim skrzyżowaniu z ul. Radomską mogą się tworzyć spore korki. Autobusy potrafią utknąć w zatorze nawet 10 minut. Poza okresem szczytu komunikacyjnego oraz w weekendy jest tu bardzo spokojnie. Oprócz MZK pod szpital przyjeżdżają także busy i autobusy prywatnych przewoźników. Korzystają z nich głównie osoby starsze oraz młodzież szkolna. Przykład 1 Przykład 2

-Okolice zajezdni MZK (ul. Radomska) - O ile ul. Radomska nie jest łatwym miejscem na fotografowanie taboru MZK ze względu na spory ruch samochodów, to okolica zajezdni jest już lepszym miejscem na masówki. Obok bazy ruch aut jest zdecydowanie mniejszy, bo większość osób chce dotrzeć głównie do szpitala czy pobliskich zakładów pracy. Zajezdnia MZK położona jest na krańcu miasta obok cmentarza komunalnego. W pobliżu znajduje się też obecnie największa i najbardziej popularna pętla autobusowa Bugaj. Fotografując w tej okolicy możemy natrafić na wyjazd lub wjazd autobusu do bazy. Ruch autobusów zmienia się w ciągu dnia. Najlepszą porą jest poranny i popołudniowy szczyt (5:00-9:00 oraz 12:00-16:00). W przeciwieństwie do szpitala na Bugaj zajeżdżają wszystkie kursy, nawet te zjazdowe oraz przejazdy techniczne czyli zjazdy lub wyjazdy na linie wykonywane bez pasażerów. Przykład 1 Przykład 2

-Odcinek od skrzyżowania al. Armii Krajowej i Iłżeckiej do skrzyżowania ul. Kościelnej i al. Armii Krajowej - popularny odcinek gdzie spotyka się sporo linii komunikacji miejskiej, które potem rozgałęziają się na różne strony. Spory ruch może nieco utrudniać fotografowanie, choć oba skrzyżowania sterowane są za pomocą sygnalizacji świetlnej. Tłoczno robi się tutaj w dni targowe (czwartki i soboty 8:00-12:00) oraz w szczycie porannym i popołudniowym, w dni robocze. Otwarcie pobliskich galerii handlowych jeszcze bardziej zwiększyło ruch samochodów. Na szczęście liczba linii rekompensuje te niedogodności. W dni robocze od rana do południa możemy spotkać tutaj autobus raz na kilka minut. Z tego miejsca blisko też do klimatycznego odcinka na wiadukcie, gdzie można zrobić z górki zdjęcie autobusu na tle panoramy miasta. W pobliżu znajduje się też najstarsze osiedle czyli Wierzbnik (rynek czyli dawniej osobne miasto). Przykład 1 Przykład 2
Ciekawe i klimatyczne miejsca
Niestety zazwyczaj najciekawsze i najbardziej klimatyczne miejsca w mieście, gdzie można spotkać autobus MZK nie są zbyt często obsługiwane przez miejskiego przewoźnika. Najczęściej w dni robocze możemy czekać na autobus w takim miejscu nawet 30 czy 60 min. Klimatyczne miejscówki obsługiwane są zazwyczaj przez jedną główną linie oraz dodatkowe dwie linie pomocnicze, które kursują tylko kilka razy dziennie. Są też plusy takich miejsc. Panuje tam spokój i nie ma dużego ruchu aut.

-Ulica Krańcowa - Dosyć klimatyczna ulica, przy której znajdują się duże zakłady mięsne. Poza godzinami zmian pracowników jest tu dosyć spokojnie. Na minus należy dodać, zaparkowane prawie wszędzie samochody osobowe oraz ciężarówki oraz brzydki zapach pochodzący z przeróbki zwierząt na mięso. Przy Krańcowej znajduje się spora pętla autobusowa z dwiema wielkimi wiatami przystankowymi. Dawniej planowano, że wiele ludzi będzie korzystać z komunikacji miejskiej by dojechać do pracy, ale nie przewidziano rozwoju transportu indywidualnego. Polecam fotografowanie autobusów na pobliskim odcinku leśnym między Krańcową i Iłżecką oraz Krańcową i Długą. Dziurawa droga pozbawiona prawie chodników ma klimat. W rozkładzie jazdy ważnym na luty 2017r. dociera tutaj główna linia 18 (szczyt co około 20-40 min, dni robocze i weekendy co około 60 min). Linia nie kończy na pętli przy Krańcowej, tylko jedzie dalej. Do Krańcowej docierają linie pomocnicze 10, 28 i 29. Jedynie 28 ma więcej jak kilka kursów i kursuje też w soboty od 5:00 do około 16:00. Do Krańcowej dociera też kilka pojedynczych kursów przewoźników prywatnych, które obsługiwane są taborem autobusowym i kursują w godzinach zmian pracowników. Ponieważ pętla obecnie służy głównie jako parking i jest tam dosyć ciasno polecam fotografowanie autobusów na odcinku leśnym. Przykład 1 Przykład 2

-Ulica Boczna - Klimatyczna, wąska uliczka położona blisko na granicy Starachowic. Przy Bocznej znajduję oczyszczalnia ścieków, kilka mniejszych zakładów pracy, domy jednorodzinne oraz pętla autobusowa Boczna. Dociera tutaj linia 6 (kończy trasę) oraz wybrane kursy linii 21 (jadą dalej w kierunku Warszawki i Bema). Ruch aut na ulicy jest znikomy co ułatwia fotografowanie. Minusem jest częstotliwość kursowania linii miejskich MZK. Linia 6 kursuje codziennie od rana do około 15:30 co około półtorej godziny, a 21 w zależności od pory dnia, szczytu. Ponieważ tylko wybrane kursy linii 21 docierają na Boczną może być problem złapać autobus na tej trasie, na tej ulicy. Najlepiej więc udać się tutaj w dzień powszedni od rana do południa, kiedy dociera tutaj linia 6. Przykład 1 Przykład 2

-Ulica Warszawka oraz odcinek Leśny ul. Zgodnej - To jedyny taki przypadek w Starachowicach, gdzie linia miejska opuszcza na chwilę granicę miasta by obsłuzyć mocno oddalone od centrum osiedle. Zanim jednak linia 21 dotrze na Warszawkę musi pokonać parę kilometrów drogi przez las. Jest to jeden z bardziej klimatycznych odcinków w sieci MZK. Niestety, ale nie można spodziewać się tu dobrej częstotliwości kursowania linii. Linia 21 dociera w to miejsce codziennie od rana do wieczora co 30-120 min w zależności od pory dnia. Poza odcinkiem leśnym polecam także fotografować w okolicy przystanku Warszawka Las oraz okolice stromej górki przed samą pętlą Warszawka. W przypadku długiego oczekiwania na linie 21 można się szybko przemieścić do pobliskiego Dziurowa, gdzie znajduje się dosyć klimatyczna pętla podmiejskiej linii 5. Przykład 1 Przykład 2

-Pętla w Dziurowie i pobliska droga dojazdowa - Czas na pierwszy opis pętli znajdującej się poza Starachowicami. Pętla w Dziurowie znajduje się w pobliżu mostu nad Kamienną, torów kolejowych linii nr 25, z dala od zabudowań wsi. Takie położenie jest wymuszone brakiem dojazdu do Dziurowa od strony DK nr 42 dla większych pojazdów. Uniemożliwia to wąski tunel pod torami kolejowymi. Polecam odwiedzić to miejsce. Oprócz pętli dosyć klimatyczna jest też droga dojazdowa, która prowadzi od DK nr 42. Dziurów jako jedno z niewielu miejsc pod Starachowicami posiada jeszcze dosyć sensowne połączenia z miastem. Dociera tutaj linia 5. Kursuje w dni robocze co około godzinę, a w weekendy co dwie godziny. Jeździ ona od rana do wieczora. Autobus zanim dotrze do pętli musi pokonać krótki odcinek obok łąk i terenów bagiennych. Ze względu na wysoko rosnącą roślinność polecam fotografowanie w tym miejscu porą zimową lub wczesną wiosną, późną jesienią. Dla miłośników kolei zaraz obok pętli znajduje się linia kolejowa nr 25, a około kilometr stąd jest też pętla miejska na Warszawce, gdzie kończy linia 21. Przykład 1 Przykład 2

-Wieś Rataje i pętla - Spokojna miejscowość leżąca około kilometr na południe od granic Wąchocka. Obecnie dociera tutaj tylko cztery kursy linii N w dni robocze, oraz kursy szkolne prywatnego przewoźnika. Pomimo niesprzyjających warunków związanych z rozkładem jazdy warto tutaj się wybrać by sfotografować autobus. Niewykluczone, że wkrótce MZK zlikwiduje przedłużone kursy do Rataj i nie zobaczymy tutaj autobusu, więc warto się śpieszyć. Przykład 1 Przykład 2

-Południowa część miasta - Ciężko pisać o klimatycznych miejscach w Starachowicach i nie wymienić południowych osiedli. Czas płynie tutaj zdecydowanie wolniej. Jeszcze parę lat temu można tu było spotkać pasące się krowy czy pola ziemniaków. Głównie chodzi mi o ulice obsługiwane przez MZK takie jak Moniuszki, Smugowa, Żytnia, które obecnie znajdują się w opłakanym stanie. Tylko nieliczne autobusy jeżdżące po trasie linii N są w stanie wytrzymać kilka dni morderczej jazdy po tych terenach. W najbliższych latach planowany jest remont wszystkich wymienionych dróg i skończy się problem urwanego zawieszenia. Do tego czasu warto tutaj fotografować tabor autobusowy MZK. Do dyspozycji mamy główną linie N kursującą od rana do wieczora co około 40-100 minut w zależności od pory dnia (ul. Moniuszki, Żytnia, Smugowa) oraz linie B, która kursuje co około 40-120 minut, codziennie od rana do wieczora (ul. Moniuszki), plus ogryzki liniowe w postaci tras nr 1, 10, S, które kursują tylko kilka razy dziennie, w dni robocze. Osobiście nie polecam fotografować w okolicy pętli położonej przy ul. Południowej. Nie ma tam nic interesującego. Po remoncie ulicy Południowej i usunięciu starych wiat przystankowych ten rejon miasta nieco stracił swój klimat do fotografowania. Sama pętla pozostała dosyć wąska i ciężko na niej robi się zdjęcia. Planowano zmianę jej lokalizacji, by przedłużyć linie, ale do tego nie doszło. Przykład 1 Przykład 2

-Ulica Kielecka i pętla Grobla - Nowość w starachowickiej komunikacji czyli pętla Grobla. Kiedyś docierała tu jedna linia szkolna obsługiwana przez MZK. Po likwidacji kursów linii A do Skarżyska, w niedzielę pozostała pustka, którą trzeba było szybko wypełnić. Zdecydowano więc puścić tutaj w niedziele przedłużoną linię nr 18. Dociera tutaj większość kursów od godziny 7 do 20, z częstotliwością jednego kursu na godzinę. Pętla położona jest tuż przy granicy miasta obok drogi krajowej nr 42. Zaraz obok znajduje się grobla, która dzieli Zalew Pasternik na dwie części (dawniej na część rekreacyjną i ujęciową). Sama pętla to błotniste klepisko, które robi też za parking dla samochodów.
Tabor
Po kasacjach autobusów typu Jelcz M11 i Autosan H9 Starachowice mocno odmłodziły swój tabor. Wciąż jednak warto tutaj przyjechać by sfotografować różnego rodzaju autobusy.

-Jelcz 120M - Obecnie większość miast już pozbyła albo pozbywa się tego modelu pojazdu ze swojej floty. Po szybkich kasajach tego modelu w Ostrowcu, Skarżysku i Kielcach tylko w Starachowicach ostało się aż 13 sztuk modelu Jelcza. Są to już ostatnie lata, a może i miesiące tych autobusów w mieście. Obecnie pojazdy te znajdują się w złym stanie technicznym. Nawet po naprawie głównej autobusy w ciągu kilku miesięcy intensywnej eksploatacji zamieniają się w szrot na kołach. MZK eksploatuje dalej drugą wersję Jelcza 120M ze zmienioną ścianą przednią i tylną oraz wklejanymi szybami i plastikowymi siedzeniami. Jelcze można spotkać na wszystkich liniach w sieci przewoźnika.

-Mercedes Conecto LF - Kupione 10 sztuk Mercedesów w 2010 odmłodziło znacząco tabor MZK. Obecnie po wojewódźtwie świętokrzyskim kursuje wyłącznie 14 pojazdów tego typu. Część pojazdów MZK nie posiada reklamy zewnętrznej. Autobusy Mercedes można spotkać na wszystkich liniach w sieci przewoźnika.

-MAN Lions City - Po Starachowicach kursuje 6 autobusów MAN Lions City z 2008 roku. Tylko miasto nad Kamienną posiada je w swojej flocie, w całym wojewódźtwie. Najbliższe miasta, które mają też je w swoim taborze to Radom i Stalowa Wola. MAN-y można spotkać na każdej linii w sieci przewoźnika.

-Solbus SN11M Solcity - 10 metrowy autobus wyprodukowany przez firmę Solbus z Solca Kujawskiego. Nie był zbyt popularny wśród przewoźnikow o czym świadczy liczba wyprodukowanych modeli. W wojewódźtwie świętokrzyskim jeździ 5 egzeplarzy tego modelu (w tym 4 w MZK Starachowice i 1 w MPK Ostrowiec Św.). Obecnie Solbusa Solcity można spotkać na każdej linii w sieci przewoźnika.

-MAN NM223 - Ostatni zakup używanych autobusów, czyli kupno dwóch MAN-ów NM223 od prywatnego przewoźnika z okolic Krakowa. Pojazdy mają około 9-10 metrów co czyni je najmniejszymi w taborze MZK. Podobne egzeplarze można spotkać też w innych miastach nad Kamienną, czyli w Skarżysku-Kamiennej i Ostrowcu Św. MAN-y NM223 mimo swoich małych rozmiarów wysyłane są na wszystkie linie w sieci MZK bez względu na dzień, godzinę. Można więc je spotkać nawet o godzinie 15 na zatłoczonych liniach typu N, 25 czy 27.
Informacje na temat rozkładu jazdy w wybrane dni tygodnia
Dni robocze (poniedziałek - piątek) - Najlepszy czas na fotografowanie to tydzień roboczy między poniedziałkiem i piątkiem. Na miasto wyjeżdża wtedy około 30 autobusów. Niektóre kursy obsługiwane są tylko w dni nauki szkolnej (dotyczy to n.p wybranych kursów linii 1), dlatego w ferie zimowe czy wakacje na miasto nie wyjeźdza kilka pojazdów. W Starachowicach istnieją dwa szczyty komunikacyjne: poranny i popołudniowy. Poranny szczyt rozpoczyna się około godziny 6:00 i trwa do godziny 8:00 - 9:00. Zaczyna się kiedy pracownicy lokalnych firm wychodzą do pracy, a kończy kiedy uczniowie docierają do szkół. Między 9:00 i 12:00 trwa okres międzyszczytowy i komunikacja kursuje na przyzwoitym poziomie. W tym okresie większość pasażerów stanowią osoby starsze, które często podróżują do starachowickiego szpitala. Część autobusów z kursów szczytowych zjeżdża wtedy do zajezdni lub obsługuje inne linie. Od godziny 13:00 do godziny 16:00 rozpoczyna się szczyt popołudniowy. Autobusy znowu zaczynają kursować częściej. Pojawiają się też kursy szczytowe. Autobusy zapełniają się ludźmi jadącymi z/do pracy oraz uczniami szkół. Szczyt kończy się około 16:00 - 16:30. Autobusy powoli stają się puste. Po godzinie 18:00 komunikacja miejska wozi głównie powietrze i taki stan rzeczy trwa do godziny 21:00. Między 21:00 i 23:00 trwa miniszczyt wieczorny. Ludzie udają się do pracy na nocną zmianę, a druga zmiana wraca do swoich domów. Komunikacja miejska obsługuje wtedy głównie przemysłowe i fabryczne rejony miasta takie jak ul. Radomska, 1 Maja czy Bema. Około godziny 22:45 z pętli Bema oraz Radomskiej wyrusza ostatnie kilka autobusów, które zawożą pracowników do domu. Dzień dla komunikacji miejskiej kończy się około północy, kiedy ostatnie pojazdy wracają do zajezdni na odpoczynek i tankowanie.

Soboty - Komunikacja miejska w soboty jest mocno ograniczona. Tylko niektóre linie są wzmocnione dodatkowymi brygadami w okresie trwania targu od 7:00 do 12:00. Na ulice wyjeżdża wtedy około 15 autobusów, a by po godzinie 12:00 na ulicach pozostało ich tylko 10. Dlatego też fotografować najlepiej w miejscach gdzie kursuje najwięcej linii autobusowych (Radomska, Konstytucji 3 Maja, okolice targowiska na Targowej). Komunikacja w soboty jest obsługiwana do około godziny 22:00.

Niedziele - Komunikacja w niedziele kursuje według bardzo ograniczonego rozkładu jazdy. Na miasto wyjeżdża wtedy około 10 autobusów. Obecnie w niedziele rzadna linia nie jest wzmocniona dodatkową brygadą. Radzę unikać fotografowania taboru MZK w ten dzień. Autobusy w niedzielę zaczynają pracę około godziny 7:00 - 9:00, w zależności od linii i kursują do około godziny 20:00 - 21:00. Podobnie jak w soboty najłatwiej natrafić na tabor w MZK w miejscach, gdzie spotyka się kilka linii n.p Radomska, Konstytucji 3 Maja, skrzyżowanie AK/Iłżecka czy AK/Kościelna.

Linie sezonowe - Warto nadmienić, że w Starachowicach kursuje jedna sezonowa linia autobusowa oznaczona jako R, która kursuje codziennie w okresie wakacji, tylko w dni słoneczne z pętli Żeromskiego nad kąpielisko Piachy, gdzie wybranymi kursami w dni robocze dociera też linia 5. Linia R od lat kursuje według takiego samego rozkładu jazdy. Odjazdy z Żeromskiego: 10:00, 11:20, 12:40, 14:00, 15:20, 16:40, 18:00, 19:20. Linia ta lubi trollować swoich pasażerów i czasami nie kursuje nawet w słoneczne dni. Wystarczy, że rano było pochmurno lub padało i przez cały dzień popularna Erka nie będzie już kursowała. Ciekawostką jest, że końcówka przy ul. Żeromskiego obowiązuje wyłącznie w wakacje. Rzadna inna linia MZK nie dociera w to miejsce, więc ul. Żeromskiego można nazwać pętlą sezonową. Dawniej linia R przewoziła mnóstwo pasażerów, ale obecnie większość mieszkańców dociera nad kąpielisko własnym autem, co widać po zapełnionych parkingach i trawnikach wokół zbiornika wodnego.

Miejsca, które warto unikać
Jest trochę miejsc w Starachowicach, które warto unikać ze względu na duży ruch aut samochodów. Zazwyczaj dotyczy to tylko dni roboczych między godziną 6:00 i 17:00. W takich miejscach sfotografowanie autobusu może być utrudnione lub prawie niemożliwe ze względu na wszechobecne puszki. Oto lista:

-Radomska - Na odcinku ul. Radomskiej od skrzyżowania z ul. Batalionów Chłopskich do ul. Kieleckiej/Niepodległości fotografowanie jest utrudnione ze względu na duży ruch pojazdów. Dotyczy to godziny 6:00 - 17:00, a w szczególności 6:00 - 8:00 oraz 13:00 - 16:00. Wyjątkiem jest odcinek ul. Radomskiej obok bazy MZK do granicy miasta oraz jednokierunkowa odnoga Radomskiej obok Łaźni, gdzie znajduje się przystanek linii 1, 5 i A. W soboty i niedziele ruch na ul. Radomskiej jest już niski i można łatwo fotografować autobusy.

-Wiadukt - Wiadukt czyli ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego to dobre miejsce na zrobienie zdjęcia autobusu na tle zabudowań miasta. Niestety od niedawna na tej ulicy panuje też dość spory ruch. Dotyczy to szczególnie dni roboczych między 13:00 i 16:00. Z tej drogi często korzystają osoby przyjezdne, które pracują w Starachowicach i chcą szybko opuścić miasto i udać się do swoich domów. Wiadukt rozwiązał problem zamkniętego przejazdu kolejowego na ul. Targowej. Z ul. Wyszyńskiego korzystają też często kierowcy pojazdów ciężarowych. W soboty i niedziele ruch tutaj jest już zdecydowanie mniejszy.

-1 Maja - Spokojna ulica w dni robocze między godziną 6:00 i 8:00 oraz 14:00 - 15:00 zamienia się w jeden wielki korek. Za taki stan rzeczy odpowiedzialne są zakłady pracy znajdują się przy tej ulicy takie jak MAN. Autobusy potrafią w tym miejscu otrzymać powyżej 10 minut opóźnienia. Sytuacja normuje się dopiero około godziny 15:00 - 15:15.
Copyright SGT 2010 - 2018 Wykorzystanie zdjęć tylko za zgodą autorów

stat4u