Dodano: 2016-04-26 02:03
Autor:
Voltanger
Kilka dni temu MZK Starachowice opublikował na swojej stronie internetowej nowy schemat komunikacji miejskiej, jaki zacznie obowiązywać od połowy maja. Jest to już prawdopodobnie zatwierdzony plan i nie będzie on już konsultowany społecznie. Większość obecnych linii zostanie zlikwidowana, a w ich miejsce pojawią się nowe trasy. Bez większych zmian pozostaną tylko linie A i 5. Jednak w każdym przypadku należy liczyć się z korektą rozkładu jazdy czyli godzinami przyjazdu autobusów.
Od połowy maja pojawią się nowe linie autobusowe. Wraca też kilka sprawdzonych tras z poprzedniego rozkładu, który obowiązywał do grudnia 2012 roku. Oto one:
Linia 0/2 - Okrężnie w obu kierunkach: Bugaj - Szpital - 3 Maja - Majówka - Kościelna - Rynek - Star. Dolne - Szpital - Bugaj.
Wracają dawne, popularne linie obsługujące ważne osiedla takie jak: Majówka czy Żeromskiego i łączące je z cmentarzem, szpitalem, szkołami, rynkiem i dworcem autobusowym. Tutaj można się spodziewać poprawy częstotliwości kursowania, w szczególności na ulicach gdzie obecnie autobusy pojawią się zbyt rzadko n.p na ul. Leśnej i Kościelnej oraz na Rynku i ul. Piłsudskiego. MZK wprowadzi na każdą z tych linii 2 brygady co przy 30min czasie przejazdu w jedną stronę da częstotliwość kursowania co około 25-30 min. Jest to jedna z niewielu pozytywnych zmian. Na minus można zaliczyć, że autobusy nie wjeżdżają w osiedlowe ulice takie jak Reja, Kochanowskiego czy Żeromskiego, oraz brak podjazdu do Dworca Zachodniego.
Linia 1 - Trasa: Nowowiejska - 6 Września - 17 Stycznia - Targowa - Kościelna - Majówka - 3 Maja - 1 Maja - Bema.
Trasa bardzo zbliżona do obecnej linii B i dawnej 7. Przy dzisiejszej częstotliwości kursowania co ok. 2h poza szczytem linią jeździ sporo pasażerów. Jeśli poprawią się godziny odjazdów, dojdzie więcej kursów prawdopodobnie ta trasa będzie jedną z ważniejszych w schemacie MZK. Na plus decyzja o tym, że linia 1 pojedzie przez ul. Targową (zamiast wiaduktem). Na minus, że została oznaczona jako 1. Może to prowadzić do pomyłek z obecną jedynką (w szczególności na ul. Jana Pawła II i 1 Maja).
Linia 3 - Trasa: Południowa - Jana Pawła II - Wiadukt - Rynek - Star. Dolne - Bugaj.
Linia w planach miała kursować przez al. Wyzwolenia. Po zmianie przypomina nieco dzisiejszą trasą nr 25/27. Nowy odcinek przez Rynek trochę wydłuży czas przejazdu, ale i poprawi frekwencję. Dzięki zmianie Wierzbnik zyska też połączenie z południową częścią miasta, które w poprzedniej wersji rozkładu nie zostało uwzględnione. Na minus brak podjazdu na ul. Krzosa i 3 Maja. Linia 3 będzie też nieco gryźć się z trasą nr 6. Może przez to stracić pasażerów. Ta linia też aż prosi się by przedłużyć nieco jej trasę przez Rondo obok Centrum Galardia i ul. Iłżecką.
Linia 4 - Trasa: Bugaj - Szpital - 1 Maja - Bema.
Ta linia to taka obecna trasa nr 20. Prawdopodobnie będzie kursować też w podobnych godzinach. Niewątpliwie zapewnia mieszkańcom Osiedla Wzgórze, Orłowo i Mieszała dojazd do szkół, do szpitala i na cmentarz. Nie jest zbyt popularna i kursy poza godziną 15 są nieopłacalne. Obecnie MZK traktują tą trasę jako linie dojazdową by autobusy zmierzające na Bema, aby rozpocząć pierwsze kursy na liniach takich ja B, 21 czy 28 nie jeździły na pusto tylko woziły pasażerów. Tutaj nie przewiduje dużych zmian w rozkładzie.
Linia 5 - Trasa: Bugaj - Szpital - 3 Maja - Armii Krajowej - Targowa - 17 Stycznia - Ostrowiecka - Michałów - Kuczów - Dziurów (w dni powszednie kilka kursów przedłużone do Rudnika przez Brody i Stykowa).
Linia znana i popularna. Jako jedyna łączy Michałów i Dziurów z centrum. Według planu MZK część kursów może zostać skrócona do Michałowa. To może mieć swoje powody szczególnie wieczorem, kiedy linią jeździ mniej pasażerów. Szkoda, że przewoźnik nie wykorzystał możliwości puszczenia linii z podjazdem na ul. Myśliwską. Część pasażerów, która chce dostać się w okolice Zalewu Lubianka mogła by skorzystać z tej trasy wariantowej.
Linia 6 - Trasa: Południowa - Jana Pawła II - Wiadukt - Armii Krajowej - 3 Maja - Szpital - Bugaj (dodatkowo wariantowe kursy do ul. Nowowiejskiej oraz przez ul. Kopalnianą i Majówkę (podobnie jak dzisiejsza linia N).
Prawdopodobnie będzie to jedna z bardziej obleganych linii w nowym schemacie. Trasa szóstki mocno przypomina dawną 27.
MZK dodatkowo chcąc polepszyć częstotliwość na ul. Nowowiejskiej skierował tam niektóre kursy. Na minus pozbawienie ul. Kopalnianej komunikacji miejskiej z pełnoprawną linią. Zostaną tam skierowane tylko wariantowe kursy linii 6. To znowu osłabi zasięg komunikacji miejskiej w centrum (przystanki przy dawnym Manhattanie). Mimo wad linia 6 powinna stać się dosyć popularną trasą. Łączyć będzie szpital i szkoły ponadgimnazjalne z centrum miasta i Osiedlem Południe i Wanacja. Mieszkańcy ul. Nowowiejskiej zyskają też dojazd na Bugaj.
Linia 7 - Trasa: Bugaj - Szpital - 3 Maja - Majówka - Kościelna - Iłżecka - Marii Panny - Długa - Krańcowa.
Jedna z dużych niespodzianek znana już od poprzedniej wersji planu rozkładu jazdy. Trasa 7 zbliżona jest do dawnej 19, ale prowadzi nowymi ulicami czyli Majówką, Leśną i Kościelną. Mieszkańcy Osiedli Majówka i Żeromskiego zyskają połączenia do Zakładów Mięsnych, a Osiedle Łazy zostanie połączone z Bugajem i okolicą. To również oznacza likwidację dzisiejszej linii nr 29. Na minus brak przejazdu przez ul. Żeromskiego, Kochanowskiego i Reja oraz dziwna trasa przez al. Marii Panny. To spowoduje, że część przystanków na ul. Iłżeckiej i Długiej będzie niewykorzystywana i niektórzy mieszkańcy stracą dostęp do komunikacji miejskiej. Dodatkowo aż 4 linie będą kursować na podobnej trasie od ul. Kościelnej do Bugaju (0/2, 7 i 11). Część autobusów będzie się więc marnować.
Linia 8 - Trasa: Południowa - Smugowa - Miodowa - al. Wyzwolenia - Star. Dolne - 3 Maja - Armii Krajowej - Iłżecka - Marii Panny - Długa - Krańcowa.
W poprzedniej wersji schematu linia ta miała kursować przez Piłsudskiego i Rynek. Na szczęście w poprawionej wersji trasę poprowadzono przez centrum. Dzięki temu będzie zapewniony dojazd z tego miejsca oraz z Osiedla Łazy w okolice Dworca Zachodniego. Szkoda tylko, że autobusy nie będą wjeżdżać na sam dworzec. Trasa ta przypomina obecną 18 oraz dawną 12/19. Do plusów należy fakt, że mieszkańcy centrum nie utracą możliwości dojazdu do zakładów mięsnych i dworca. Do minusów poprowadzenie linii tak, że część pasażerów mieszkających na ul. Iłżeckiej lub Długiej będzie musiała iść spory kawałek na przystanek.
Linia 9 - Trasa: Bema - 1 Maja - Star. Dolne - Piłsudskiego - Rynek - Iłżecka - Marii Panny - Długa - Krańcowa (kilka kursów w dni poprzednie pojedzie na przedłużonej trasie Henryk - Lubienia - Młynek - Brody - Ruda).
Trasa taka sama jak dzisiejsza linia 9/28. Obecnie te linie nie cieszą się dużą popularnością. Poza wariantem do Rudy, na kursach jeździ nie więcej jak kilka osób.
Wcześniej pojawiały się też głosy o likwidacji linii 28. Tutaj jedyny plus to połączenie 9 i 28 w jedną linie nr 9. Na minus dziwna trasa w okolicach Osiedla Łazy i próba podtrzymania trasy, która wozi powietrze.
Linia 10 - Trasa: Bema - 1 Maja - 3 Maja - Armii Krajowej - Iłżecka - Zgodna - Boczna (niektóre kursy przedłużone do Warszawki).
Trasa znana obecnie jako linia nr 21. Jest to jedyne połączenie Warszawki z centrum i ogólnie Starachowicami. Za minus uważam, że skrócenie niektórych kursów do Bocznej sprawi, że już i tak słaba częstotliwość kursowania linii na Warszawce jeszcze bardziej się pogorszy i mieszkańcy przestaną z niej korzystać. Przy średnim czasie oczekiwania ok. 1,5 - 2h jeszcze skracanie niektórych kursów to absurd.
Linia 11 - Trasa: Bugaj - Szpital - 3 Maja - Majówka - Kościelna - Iłżecka - Zgodna - Boczna.
Jest to obecna linia 6 pod nowym oznaczeniem. W poprzedniej wersji planowanego schematu nie pojawiła się. Doszła dopiero w obecnym planie. Przy liniach na podobnej trasie 0/2 i 7 uważam, że trasa nr 11 jest zbędna. Nie będzie popularna przez zły przebieg trasy. Jedynie poranne i popołudniowe kursy mogą przynieść większą frekwencję. Uważam też, że linia 11 mogłaby podjeżdżać pod cmentarz na Polnej. To ułatwiłoby dojazd do kilku nekropolii. Dodatkowo część kursów mogła by też dojechać do Warszawki i umożliwić mieszkańcom tego rejonu miasta dojazd do Bugaju czyli do szpitala czy na cmentarz.
Linia A - Trasa: Kopalniana - 3 Maja - Star. Dolne - Kielecka - Wąchock - Parszów - Skarżysko-Kamienna.
Najbardziej popularna linia podmiejska w naszym mieście. Łączy ze sobą dwie miejscowości podobnej wielkości. Dzięki Agatce, bo tak często nazywają tą trasę pasażerowie można łatwo dojechać na pociąg do sąsiedniego Skarżyska-Kamiennej. Linia umożliwia także dojazd z pobliskich wsi i Wąchocka do Starachowic. Miejmy nadzieje, że trasa ta dalej będzie obsługiwana przez dwa autobusy co ok. godzinę. Wcześniej miasto planowało przedłużenie trasy Agatki do Zakładów Mięsnych, ale te plany nie wypaliły. Obecnie jedyny minus Agatki to brak podjazdu do Dworca Zachodniego.
Linia C - Trasa: Południowa - Jana Pawła II - Wiadukt - Iłżecka - Marii Panny - Długa - Krańcowa.
Nowa linia C to obecna linia 10 na nieco innej trasie. C nazwana od dawnej nazwy zakładów mięsnych Constar (obecnie Animex). Jest to wyłącznie linia pracownicza z kilkoma kursami w dni robocze. Jej zadanie do umożliwienie dojazdu pracownikom do pracy lub do domu. Na minus użycie litery C, która do tej pory zarezerwowana była dla linii cmentarnej (z Polnej do Południowej kursującej 1 listopada każdego roku).
Linia M - Trasa: Południowa - Jana Pawła II - Star. Dolne - 1 Maja - Bema.
M jak Fabryka MAN-a. Linia M to dzisiejsza trasa nr 1. Jest to linia pracownicza, która umożliwia dojazd do zakładów na terenie Strefy Ekonomicznej (MAN, Cersanit, dawna Poligrafia i kilku mniejszych). Kursuje tylko w dni robocze (kilka kursów). Podobnie jak 10 (niedługo jako C) jest to trasa małego znaczenia. Jest to też ostatnia linia w nowym schemacie MZK. Linia M do tej pory kojarzy się przede wszystkim z linią cmentarną kursującą 1 listopada każdego roku na trasie Bugaj - Polna. Taka zmiana może spowodować zdziwienie u pasażerów. Dużo lepszym rozwiązaniem było by oznaczyć nowe M jako linie 13 i C jako linie 12.
To już wszystkie linie jakie chce wprowadzić MZK. Czas na ogólne plusy i minusy nowego rozkładu:
Plusy:
-powrót starej linii 0/2
-polepszenie komunikacji miejskiej na Osiedlu Żeromskiego
-dobre zmiany w porównaniu do poprzedniej wersji proponowanego rozkładu (zmiana trasy linii 3, 8)
-lepszy dojazd z osiedli mieszkaniowych na Bugaj
Minusy:
-Dworzec Zachodni traci wszystkie linie MZK
-słaba oferta przewozowa dla mieszkańców al. Wyzwolenia (tylko linia 8 i M)
-złe oznaczenie linii (mieszkańcom mogą mylić się nowe linie ze starymi trasami)
-nie wprowadzenie komunikacji miejskiej na ważne ulice w pobliżu dużych lub mniejszych osiedli mieszkaniowych (ul. Na Szlakowisku, ul. Wojska Polskiego, ul. Żeromskiego, ul. Reja)
-pozbawienie kilku ulic komunikacji miejskiej (fragment ul. Długiej i Iłżeckiej oraz ul. Szkolna)
-na pętle Bugaj kursuje zbyt dużo linii (aż 8 z 15). Pogorszy to dojazd w inne ważne miejsca.
-brak zainteresowania puszczeniem linii przez teren Strefy Ekonomicznej (gdzie mają swoje zakłady ważne firmy i gdzie pracuje dużo osób. Spore odległości powodują, że pracownicy decydują się na skorzystanie z prywatnych samochodów, zamiast komunikacji miejskiej co powoduje korki uliczne.
-zmuszenie ludzi mieszkających na południowych osiedlach miasta do skorzystanie z przesiadek. W tak małym mieście przesiadki są ciężkie do zaplanowania. Mogą być też udręką dla osób starszych z trudnościami z poruszaniem się.
Podsumowując nowy rozkład przyniesie wiele zmian. Czas pokaże jak zostaną one odebrane przez pasażerów. Przez pierwsze kilka tygodni należy spodziewać się małego chaosu spowodowanego nie przyzwyczajeniem się pasażerów do nowego rozkładu. Mogą pojawiać się pomyłki związane z oznaczeniem nowych tras. Dla MZK nowy rozkład to też ostatnia deska ratunku. Spółka jest zadłużona i grozi jej widmo bankructwa. Możliwa pomoc ze strony banków i miasta została już udzielona. Jeśli nowy rozkład okaże się kompletną klapą dla MZK będzie to oznaczało utratę pasażerów i pogorszenie już i tak złej sytuacji.