2024-11-28 22:34 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7949.

2024-11-28 22:28 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7948.

2024-11-28 22:24 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Lohner E2 do listy.

2024-11-28 00:51 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7947.

2024-11-28 00:49 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Siemens ULF B1 do listy.

2024-11-28 00:42 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7946.

2024-11-28 00:39 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowego operatora ÖBB Österreich do listy.

2024-11-28 00:38 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Siemens Desiro ML do listy.

Zobacz wszystkie powiadomienia
Zapraszam do wypełnienia ankiety związanej ze zbliżającymi się 10 urodzinami strony.
Nowy rozkład jazdy
Dodano: 2016-02-17 17:23
Autor: Voltanger


Pojawiły się pierwsze informacje w sprawie nowego, wiosennego rozkładu jazdy autobusów MZK. Zapowiada się kolejna wielka zmiana tras linii, podobna do tej z grudnia 2012 roku. W internecie pojawił się film, gdzie MZK przedstawia jaki ma plan na organizację komunikacji miejskiej i połączenia Osiedla Wanacja, ulicy Nowowiejskiej i Południowej z resztą miasta. Wiadomo też, że wróci kilka dawnych linii, a część obecnych zostanie zlikwidowana.

MZK Starachowice parę dni temu zorganizował testowe przejazdy dla uczniów szkół i seniorów proponowanymi trasami 1, 3, 5 i 8. Przeprowadzono też przejście pasażerów z jednego pojazdu do drugiego na przystanku przy ul. Miodowej, gdzie ma powstać punkt przesiadkowy. Wszystko to można zobaczyć na udostępnionym w serwisie YouTube filmie. Proponowane nowe linie przez MZK wyglądają następująco:

Linia 0 (okrężna): Bugaj - Radomska - Konstytucji 3 Maja - Partyzantów - Mrozowskiego - Majówka - Leśna - Kościelna - Rynek - Piłsudskiego - Star. Dolne - Radomska - Bugaj.

Linia 1: Nowowiejska - 6 Września - Wyzwolenia - 17 Stycznia - Targowa - Armii Krajowej - Kościelna - Leśna - Majówka - Mrozowskiego - Partyzantów - Konstytucji 3 Maja - Radomska - 1 Maja - Stalowa - Bema.

Linia 2 (okrężna): Bugaj - Radomska - Star. Dolne - Piłsudskiego - Kolejowa - Rynek - Kościelna - Leśna - Majówka - Mrozowskiego - Partyzantów - Konstytucji 3 Maja - Radomska - Bugaj.

Linia 3: Południowa - Żytnia - Smugowa - Moniuszki - Wyzwolenia - Radomska - Star. Dolne - Radomska - Bugaj.

Linia 5 (bez zmian): Bugaj - Radomska - Konstytucji 3 Maja - Armii Krajowej - Targowa - 17 Stycznia - Ostrowiecka - Michałów - Dziurów.

Linia 6: Południowa - Moniuszki - Jana Pawła II - Wiadukt - Galardia - Iłżecka - Armii Krajowej - Konstytucji 3 Maja - Radomska - Bugaj.

Linia 8: Południowa - Smugowa - Żytnia - Miodowa - Wyzwolenia - Dworzec Zachodni - Piłsudskiego - Kolejowa - Rynek - Iłżecka - Najświętszej Marii Panny - Długa - Krańcowa Zakłady Mięsne.

Linie kursujące w rejon Osiedla Wanacja, ul. Południowej i Nowowiejskiej czyli 1, 3, 6 i 8 miały by zostać skomunikowane na przystanku przy ul. Miodowej (obok stacji paliw Statoil). Autobusy miały by tam chwilowy postój i czas na przejście pasażerów z jednego pojazdu do drugiego. Przystanek ten pełnił by rolę punktu przesiadkowego. W przypadku spóźnienia autobusu reszta pojazdów czekała by na przyjazd wszystkich skomunikowanych kursów. Wiadomo, że w nowym rozkładzie nie będzie już linii N oraz 17. Zostaną one zastąpione planowanymi trasami. Dla 17 będzie to linia 0 i 2, a dla N linia 1. W dalszym ciągu nie wiadomo jak wyglądać będą trasy pozostałych linii nr 4, 7, 9 i 10 oraz czy kursy podmiejskie zostaną zachowane. Pracownicy większych starachowickich zakładów mają mieć zapewniony dojazd do pracy dodatkowymi kursami linii pracowniczych takimi jak dzisiejsze linie 1, 10 czy 29. Wkrótce MZK planuje też organizacje konsultacji społecznych. Przewoźnik zaznacza, że nowa propozycja rozkładu może jeszcze zostać zmieniona na wnioski mieszkańców miasta. Nowy rozkład ma przynieść spółce będącej w trudnej sytuacji finansowej duże oszczędności. MZK planuję wykonywać rocznie tylko nieco ponad 1 milion kilometrów. Kilka pojazdów mniej ma wyjeżdżać codziennie na miasto. Pozostało tylko czekać na udostępnienie przez przewoźnika całej propozycji nowego rozkładu. Ma to nastąpić wkrótce.

Na koniec mój komentarz w tej sprawie:
MZK Starachowice planowało zrezygnować z przesiadek, które nie sprawdziły się w mieście. To jednak co zaprezentowano to nic innego jak przesiadki w nowej wersji. Plan by autobusy były skomunikowane na przystanku przy ul. Miodowej będzie w praktyce totalną porażką. Zatoczka przystankowa jest zbyt mała by pomieścić 3-4 autobusy, które miały by tam chwilowy postój i oczekiwanie na wymianę pasażerów. Po drugie Starachowice to za małe miasto na dobrą organizację przesiadek. Takie rozwiązania sprawdzają się w większych miastach, gdzie autobusy kursują dużo częściej. Dopasowanie rozkładu jazdy by linie 1, 3, 6 i 8 spotkały się w jednym miejscu o tej samej porze spowoduje, że MZK osiągnie bardzo słabą częstotliwość kursowania na tych trasach. Stworzenie optymalnego rozkładu będzie praktycznie niemożliwe. Przesiadki nie są też lubiane przez pasażerów. Wymagają one wiedzy, gdzie kursuje kilka linii. Dla osób starszych podróż autobusem może być bardzo frustrującym przeżyciem. Przejazd z punktu A do punktu B będzie od nich wymagał przejście z jednego autobusu do drugiego (tego, który ma ich zawieść w odpowiednie miejsce) i wybranie odpowiedniej linii by kontynuować podróż. Co do pozostałych tras to wyglądają one bardzo mizernie. Są krótkie lub mają trasy przechodzące z dala od najważniejszych starachowickich instytucji czy firm. W przypadku linii 3 nie spodziewam się dużej frekwencji. Trasa trójki przypomina nieco obecną linie 25/27. Po stworzeniu trasy nr 6 większość pasażerów wybierze podróż przez centrum miasta. Jeszcze gorzej wypada linia 8. Poza Rynkiem i Dworcem Zachodnim i Zakładami Mięsnymi nie przejeżdża ona w pobliżu ważnych dla mieszkańców miejsc. Może z powodzeniem tylko funkcjonować jako trasa dla pracowników Animexu. Choć jeszcze nie udostępniono całościowego rozkładu już widać, że takie miejsca jak Nowowiejska, Kościelna, Osiedle Łazy czy Bema będą czarną dziurą starachowickiej komunikacji. Mieszkańcy mogą mieć tam problem z dojazdem do pracy czy szkoły. W nowym rozkładzie brakuje też innowacji. Poza nową ulicą, gdzie pojawią się autobusy (Al. Najświętszej Marii Panny) w rozkładzie nie znajduje się nic ciekawego. Jedyny mały plus dostrzegam w powrocie dawnej linii 0 oraz 2. Jeśli będą one kursowały dosyć często polepszy się dojazd z Osiedla Majówka, Skarpa i Żeromskiego oraz z Rynku i rejonu Dworca Zachodniego na Bugaj oraz do szpitala i szkół przy ul. Radomskiej. Szkoda, że MZK nie zainteresował się naszymi zgłoszonymi pomysłami takimi jak wprowadzenie komunikacji na nowe ulice: Na Szlakowisku, Wojska Polskiego, Żeromskiego, Reja, Kochanowskiego czy planami linii, które stworzyliśmy. Dalej będziemy jednak walczyć o polepszenie komunikacji miejskiej w Starachowicach. Jeśli konsultacje społeczne odbędą się, zjawimy się na nich. Na pewno podczas spotkania padnie kilka niewygodnych dla MZK pytań.
Sąsiednie miasta zrezygnowały z linii podmiejskich
Dodano: 2016-01-22 05:33
Autor: Voltanger


Od 1 stycznia MKS Skarżysko-Kamienna zawiesił kursowanie autobusów na ostatnich liniach podmiejskich. W tym dniu zlikwidowana została linia 4 do miejscowości Sorbin, 12 do Ubyszowa i 13 do Kucębowa Dolnego. Wszystkie zawieszone trasy jeździły po terenie Gminy Bliżyn. To ostatnie linie podmiejskie obsługiwane przez MKS Skarżysko-Kamienna. Przewoźnik obecnie przez brak finansowania ze strony gmin skupił się wyłącznie na przewozach pasażerów w granicach miasta Skarżyska-Kamiennej. W 2015 roku w listopadzie również kilka linii podmiejskich zostało zlikwidowanych lub skróconych. Część tras została zmieniona tak by dojeżdżała do ostatniego przystanku w granicach miasta. Obecnie lista linii, które przeszły zmiany lub zostały zawieszone wygląda następująco: A: Starachowice - Skarżysko Dworzec PKP/MKS - linia została przejęta w całości przez MZK Starachowice. Usunięto pierwszy i ostatni kurs. Reszta pozostała bez zmian.

2: Skarżysko - Suchedniów przez Parszów, Mostki - likwidacja linii

3: Skarżysko-Kam. - Michniów - likwidacja linii we wrześniu 2015

4: Skarżysko-Kam. - Sorbin - likwidacja linii

11: Skarżysko-Kam. - Łączna - likwidacja linii

12: Skarżysko-Kam. - Ubyszów - likwidacja linii

13: Skarżysko-Kam. - Kucębów Dolny - likwidacja linii

21: Skarżysko-Kam. - Kierz Niedźwiedzi - likwidacja linii

5: Skarżysko-Kam. - Majków Piaski - trasa skrócona do przystanku Pasadaj

10: Skarżysko-Kam. - Jagodne - trasa skrócona do przystanku Poziomkowa

17: Skarżysko-Kam. - Gadka - trasa skrócona do przystanku Poziomkowa

Podsumowując od stycznia 2016r. autobusy MKS kursują wyłącznie w granicach miasta. Tereny podmiejskie obsługują już tylko prywatni przewoźnicy.

Podobna sytuacja panuje już od jakiegoś czasu w Ostrowcu Świętokrzyskim. We wrześniu 2014r. MPK uruchomiło kilka komercyjnych linii podmiejskich oznaczonych literami A, B, C, D, E, F, G i H kursujące do pobliskich miejscowości. Trasy te przewoźnik obsługiwał na własny rachunek bez wsparcia gmin konkurując z prywatnymi przewoźnikami. Mimo dobrej oferty cenowej i całkiem przyzwoitej częstotliwości kursowania linie podmiejskie nie zdały egzaminu i powoli były likwidowane. Ostatnia z nich kursowała do lata 2015r. Trasy tych linii prezentowały się następująco: A: Ostrowiec Św. - Ćmielów Wióry

B: Wólka Trzemecka - Bałtów - Ostrowiec Św. - Miłków

C: Chmielów - Ostrowiec Św. - Chmielów

D: Doły Biskupie - Ostrowiec Św.

E: Bukowie - Ostrowiec Św.

F: Mychów - Ostrowiec Św.

G: Garbacz - Ostrowiec Św.

H: Broniszowice - Ostrowiec Św.

Linie podmiejskie kończyły swoje trasy w Ostrowcu w różnych miejscach n.p obok szpitala, na pętli przy ul. Świętokrzyskiej czy w pobliżu huty Celsa. Wiele tras posiadało rozkład dopasowany do zajęć w szkole, wizyty na targu czy rozpoczęcia pracy. Obecnie ostrowiecki przewoźnik również prowadzi komunikację tylko w granicach miasta. Wszystkie podmiejskie połączenia obsługiwane są przez prywatnych przewoźników oraz PKS Ostrowiec. W Ostrowcu można pojechać tylko liniami miejskimi oznaczonymi od 0-11. W związku z likwidacją tras podmiejskich przewoźnik zdecydował się na kasację kilku starszych autobusów. Głównie były to Jelcze PR110M i Jelcze 120M.

Czas przedstawić sytuację z liniami podmiejskimi w Starachowicach. Obecnie trasy pozamiejskie pełnią w Starachowicach niewielką rolę. Większość linii i kursów została zlikwidowana podczas rewolucji w rozkładzie w grudniu 2012r. Pożegnaliśmy wtedy linię 14 do Tychowa Nowego, 13 do Rudnika. Większość pozostałych tras podmiejskich została zredukowana do kilku kursów jeżdżących w dni szkolne. Były jednak także trasy, które zyskały na dużych zmianach w rozkładzie. Takim przykładem może być linia 5. Dawniej kursowała tylko w dni robocze oraz w soboty od rana do godziny 12:00. Po zmianach stała się linią całodzienną kursującą od poniedziałku do niedzieli. Mieszkańcy Dziurowa zyskali możliwość dojazdu do Starachowic każdego dnia od rana do nocy. Oczywiście piątka miała główne zadanie dowieść ludzi do daleko położonego od centrum Osiedla Michałów. Dziurów załapał się na tę trasę bardziej na doczepkę. Miejscowość ta leży około 1,5 km od granic miasta. W tym przypadku była możliwość skrócenia linii do pętli w Michałowie, ale tego nie zrobiono.

Kolejne zmiany w trasach podmiejskich już tylko przyniosły pogorszenie w dojeździe do miejscowości w pobliżu miasta. Najbardziej stracili na tym mieszkańcy gminy Brody. Dawniej mogli oni dojechać do Starachowic linią 13 jeżdżącą codziennie od rana do wieczora. Część kursów była przedłużona do Rudnika przez Krynki, a część kończyła przy tamie w Brodach. Po zmianach MZK uruchomił tutaj wyłącznie 3 kursy linii 5 do Brodów, ale kursujące tylko w dni szkolne. Podobnie okrojono linie 24 do Osin zostawiając trzy kursy, 9 do Rudy z trzema kursami w dni szkolne i 26 z trzema kursami. Wkrótce z powodu słabej frekwencji zlikwidowano linię 26, a niedługo potem i 24. Gmina Mirzec straciła całkowicie dojazd do Starachowic za pomocą autobusów MZK. Na tej trasie kursuję obecnie kilka przewoźników prywatnych na kursach do Mirca, Tychowa Nowego, Osin i Mirowa. Prawdopodobnie w kolejce do likwidacji jest też linia 4 do Wąchocka z dwoma kursami w dni szkolne. Frekwencja na tej trasie wypada najgorzej wśród linii podmiejskich. Mieszkańcy północnej części Wąchocka stracą wtedy bezpośredni dojazd do miasta. Do pętli w Wąchocku poza MZK nie dojeżdża żaden prywatny przewoźnik. Niżej małe podsumowanie komunikacji podmiejskiej w Starachowicach:

Ostatnie zmiany w liniach:

24: Starachowice - Tychów Stary - Mirzec - Trębowiec - Osiny - likwidacja 1 kwietnia 2015r.

26: Starachowice - Lipie - likwidacja 09 września 2013r.(wcześniej skrócona do Dworca Zachodniego, dawna trasa: Lipie - Starachowice - Wąchock - Marcinków i około 7 kursów w dni powszednie, potem zostało 3

13: Starachowice - Brody - Rudnik (wybrane kursy) - likwidacja i zastąpienie przez 3 kursy przedłużonej linii 5 od 1 grudnia 2012r.
14: Starachowice - Tychów Nowy - likwidacja 1 grudnia 2012r.

5: Starachowice - Dziurów - linia zaczyna kursować cało dziennie w soboty i niedzielę, dodatkowe kursy przedłużone w dni szkolne do Rudnika (3) i Stykowa (1) - od grudnia 2012r. Później także pojawiły się kursy jadące przez al. Wyzwolenia (zamiast przez al. Armii Krajowej) dla uczniów Gimnazjum nr 1. Jedyna linia podmiejska, która zyskała na zmianach.

4: Likwidacja jednego kursu do Parszowa. Pozostałe dwa jeżdżą do dzisiaj do pętli w Wąchocku (tylko w dni szkolne).

N: Nowa linia N zastąpiła dawną 3, 8, 15 i 16. Trzy kursy dziennie jeżdżą na przedłużonej trasie do pobliskich Rataj, ale tylko w dni robocze. Normalnie linia wykonuję okrężne kursy z Nowowiejskiej przez centrum i wraca do początkowej pętli

9: Starachowice - Ruda - linia została 1 grudnia 2012r. ograniczona do 3 kursów w dni szkolne. Dawniej była to trasa całodzienna kursująca od poniedziałku do niedzieli. W szczytowym okresie obsługiwana przez dwa - trzy autobusy.

A: Starachowice - Skarżysko - Ostatnia poza piątką całodzienna linia podmiejska. Uniknęła zmiany w czasie rewolucji rozkładowej w grudniu 2012r. Korzystają z niej głównie mieszkańcy okolicznych miejscowości na trasie wokół drogi krajowej nr 42, oraz osoby dojeżdżające ze Starachowic do Skarżyska i odwrotnie. Mimo konkurencji ze strony pociągów i busów frekwencja na tej linii jest zadowalająca. Obsługiwana była na przemian przez dwóch przewoźników: MZK Starachowice i MKS Skarżysko-Kamienna za pomocą łącznie dwóch autobusów. Od grudnia 2015r. nastąpiły zmiany. MKS zrezygnował z obsługi swojej brygady. MZK zdecydował się przejąć kursy MKS i wysyłać na trasę swoje dwa autobusy. Linia kursuje od rana do wieczora co około godzinę. Prawdopodobnie na wiosnę trasa popularnej Agatki zostanie przedłużona.

Przyszłość linii podmiejskich w MZK stoi pod znakiem zapytania. Najgorsza frekwencja panuję na trasie nr 4. Niewykluczone, że dla oszczędności MZK zawiesi kursowanie tej linii. Nie wiadomo też co będzie z piątką. Dziurów posiada obecnie najwięcej połączeń z miejscowości w pobliżu Starachowic. Możliwe, że część lub wszystkie kursy zostaną skrócone do pętli w Michałowie. Miejski przewoźnik ma problemy finansowe i niedochodowe linie mogą zostać wkrótce zawieszone. Starachowice jeszcze kilka miesięcy temu wypadały najgorzej w komunikacji podmiejskiej z miast nad Kamienną. Obecnie przez silną konkurencję i problemy miejskich spółek transportowych MZK jako jedyne w pobliżu posiada trasy pozamiejskie w swojej sieci. Nie wiadomo jednak czy ten stan potrwa długo. Prowadzone są już rozmowy na temat dużych zmian w rozkładzie. Spółka szuka oszczędności i to w dodatku sporych. Czas pokaże czy linie podmiejskie w naszym mieście przetrwają. Konkurencja prywatnych przewoźników rozwija się coraz lepiej i powoli przejmuje wszystkie trasy podmiejskie dawniej obsługiwane wyłącznie przez MZK i PKS. Starachowicki przewoźnik obecnie prowadzi komunikację pozamiejską na niewielkiej części swojej dawnej rozległej sieci tras.
Kolejne zmiany na Dworcu Zachodnim
Dodano: 2016-01-20 23:48
Autor: Voltanger


Ostatnio na Dworcu Zachodnim zmieniło się kilka rzeczy. Blaszana poczekalnia PKS została zamknięta i nie jest dostępna dla podróżnych. Nie działa też kasa i sprzedaż biletów miesięcznych. Bilety miesięczne można nabyć tylko w siedzibie PKS Starachowice przy ul. Wiosennej. Przewoźnik skreślił też z rozkładu na dworcu wszystkie kursy do Bronkowic oraz jeden kurs do Iłży.

Zmiany pojawiły się też u innych przewoźników. Obsługę linii Starachowice - Kielce przejął prywatny przewoźnik Oparka. Kursy obsługiwane są przez pojazdy typu bus według starego rozkładu PKS Starachowice. Od niedawna PKS Ostrowiec Św zmienił też stanowisko postojowe na dworcu. Obecnie nie staje już przy 1 wiacie, tylko przy 6 (nowe stanowisko dla przewoźników prywatnych). Do firm transportowych zatrzymujących się przy 6 stanowisku dołączyły kolejne. Łącznie pojawiło się już ok. 6 nowych przewoźników prywatnych na dworcu. Dalej funkcjonuje prowizoryczny przystanek przy przejeździe kolejowych (obok dawnego Nomi). Rusza z niego kilka firm transportowych n.p do Krakowa czy Warszawy.
Życzenia Świąteczne
Dodano: 2015-12-24 18:20
Autor: Voltanger


Wesołych, spokojnych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia, udanego sylwestra, szczęśliwego nowego roku i bezpiecznego powrotu do domu dla wyjeżdżających na święta. Oby kolejny rok przyniósł pozytywne zmiany w komunikacji miejskiej w naszym mieście.
Potrącenie na ul. Radomskiej
Dodano: 2015-12-16 20:09
Autor: Voltanger


Dziś w godzinach wieczornych na przejeżdzie kolejowym na ul. Radomskiej pociąg potrącił kobietę. Osoba ta w wyniku odniesionych obraźeń zmarła. Policja zamknęła ruch na ul. Radomskiej od ul. Kieleckiej do Hutniczej oraz ul. Hutniczą. Autobusy na linii A, 1, 25 i 27 jeżdzą objazdem przez Piłsudskiego, Kolejową, Spółdzielczą, Sadową i Wiaduktem.
Copyright SGT 2010 - 2018 Wykorzystanie zdjęć tylko za zgodą autorów

stat4u