Dodano: 2016-01-22 05:33
Autor:
Voltanger
Od 1 stycznia MKS Skarżysko-Kamienna zawiesił kursowanie autobusów na ostatnich liniach podmiejskich. W tym dniu zlikwidowana została linia 4 do miejscowości Sorbin, 12 do Ubyszowa i 13 do Kucębowa Dolnego. Wszystkie zawieszone trasy jeździły po terenie Gminy Bliżyn. To ostatnie linie podmiejskie obsługiwane przez MKS Skarżysko-Kamienna. Przewoźnik obecnie przez brak finansowania ze strony gmin skupił się wyłącznie na przewozach pasażerów w granicach miasta Skarżyska-Kamiennej. W 2015 roku w listopadzie również kilka linii podmiejskich zostało zlikwidowanych lub skróconych. Część tras została zmieniona tak by dojeżdżała do ostatniego przystanku w granicach miasta.
Obecnie lista linii, które przeszły zmiany lub zostały zawieszone wygląda następująco:
A: Starachowice - Skarżysko Dworzec PKP/MKS - linia została przejęta w całości przez MZK Starachowice. Usunięto pierwszy i ostatni kurs. Reszta pozostała bez zmian.
2: Skarżysko - Suchedniów przez Parszów, Mostki - likwidacja linii
3: Skarżysko-Kam. - Michniów - likwidacja linii we wrześniu 2015
4: Skarżysko-Kam. - Sorbin - likwidacja linii
11: Skarżysko-Kam. - Łączna - likwidacja linii
12: Skarżysko-Kam. - Ubyszów - likwidacja linii
13: Skarżysko-Kam. - Kucębów Dolny - likwidacja linii
21: Skarżysko-Kam. - Kierz Niedźwiedzi - likwidacja linii
5: Skarżysko-Kam. - Majków Piaski - trasa skrócona do przystanku Pasadaj
10: Skarżysko-Kam. - Jagodne - trasa skrócona do przystanku Poziomkowa
17: Skarżysko-Kam. - Gadka - trasa skrócona do przystanku Poziomkowa
Podsumowując od stycznia 2016r. autobusy MKS kursują wyłącznie w granicach miasta. Tereny podmiejskie obsługują już tylko prywatni przewoźnicy.
Podobna sytuacja panuje już od jakiegoś czasu w Ostrowcu Świętokrzyskim. We wrześniu 2014r. MPK uruchomiło kilka komercyjnych linii podmiejskich oznaczonych literami A, B, C, D, E, F, G i H kursujące do pobliskich miejscowości. Trasy te przewoźnik obsługiwał na własny rachunek bez wsparcia gmin konkurując z prywatnymi przewoźnikami. Mimo dobrej oferty cenowej i całkiem przyzwoitej częstotliwości kursowania linie podmiejskie nie zdały egzaminu i powoli były likwidowane. Ostatnia z nich kursowała do lata 2015r. Trasy tych linii prezentowały się następująco:
A: Ostrowiec Św. - Ćmielów Wióry
B: Wólka Trzemecka - Bałtów - Ostrowiec Św. - Miłków
C: Chmielów - Ostrowiec Św. - Chmielów
D: Doły Biskupie - Ostrowiec Św.
E: Bukowie - Ostrowiec Św.
F: Mychów - Ostrowiec Św.
G: Garbacz - Ostrowiec Św.
H: Broniszowice - Ostrowiec Św.
Linie podmiejskie kończyły swoje trasy w Ostrowcu w różnych miejscach n.p obok szpitala, na pętli przy ul. Świętokrzyskiej czy w pobliżu huty Celsa.
Wiele tras posiadało rozkład dopasowany do zajęć w szkole, wizyty na targu czy rozpoczęcia pracy. Obecnie ostrowiecki przewoźnik również prowadzi komunikację tylko w granicach miasta. Wszystkie podmiejskie połączenia obsługiwane są przez prywatnych przewoźników oraz PKS Ostrowiec. W Ostrowcu można pojechać tylko liniami miejskimi oznaczonymi od 0-11. W związku z likwidacją tras podmiejskich przewoźnik zdecydował się na kasację kilku starszych autobusów. Głównie były to Jelcze PR110M i Jelcze 120M.
Czas przedstawić sytuację z liniami podmiejskimi w Starachowicach. Obecnie trasy pozamiejskie pełnią w Starachowicach niewielką rolę. Większość linii i kursów została zlikwidowana podczas rewolucji w rozkładzie w grudniu 2012r. Pożegnaliśmy wtedy linię 14 do Tychowa Nowego, 13 do Rudnika. Większość pozostałych tras podmiejskich została zredukowana do kilku kursów jeżdżących w dni szkolne. Były jednak także trasy, które zyskały na dużych zmianach w rozkładzie. Takim przykładem może być linia 5. Dawniej kursowała tylko w dni robocze oraz w soboty od rana do godziny 12:00. Po zmianach stała się linią całodzienną kursującą od poniedziałku do niedzieli. Mieszkańcy Dziurowa zyskali możliwość dojazdu do Starachowic każdego dnia od rana do nocy. Oczywiście piątka miała główne zadanie dowieść ludzi do daleko położonego od centrum Osiedla Michałów. Dziurów załapał się na tę trasę bardziej na doczepkę. Miejscowość ta leży około 1,5 km od granic miasta. W tym przypadku była możliwość skrócenia linii do pętli w Michałowie, ale tego nie zrobiono.
Kolejne zmiany w trasach podmiejskich już tylko przyniosły pogorszenie w dojeździe do miejscowości w pobliżu miasta. Najbardziej stracili na tym mieszkańcy gminy Brody. Dawniej mogli oni dojechać do Starachowic linią 13 jeżdżącą codziennie od rana do wieczora. Część kursów była przedłużona do Rudnika przez Krynki, a część kończyła przy tamie w Brodach. Po zmianach MZK uruchomił tutaj wyłącznie 3 kursy linii 5 do Brodów, ale kursujące tylko w dni szkolne. Podobnie okrojono linie 24 do Osin zostawiając trzy kursy, 9 do Rudy z trzema kursami w dni szkolne i 26 z trzema kursami. Wkrótce z powodu słabej frekwencji zlikwidowano linię 26, a niedługo potem i 24. Gmina Mirzec straciła całkowicie dojazd do Starachowic za pomocą autobusów MZK. Na tej trasie kursuję obecnie kilka przewoźników prywatnych na kursach do Mirca, Tychowa Nowego, Osin i Mirowa. Prawdopodobnie w kolejce do likwidacji jest też linia 4 do Wąchocka z dwoma kursami w dni szkolne. Frekwencja na tej trasie wypada najgorzej wśród linii podmiejskich. Mieszkańcy północnej części Wąchocka stracą wtedy bezpośredni dojazd do miasta. Do pętli w Wąchocku poza MZK nie dojeżdża żaden prywatny przewoźnik.
Niżej małe podsumowanie komunikacji podmiejskiej w Starachowicach:
Ostatnie zmiany w liniach:
24: Starachowice - Tychów Stary - Mirzec - Trębowiec - Osiny - likwidacja 1 kwietnia 2015r.
26: Starachowice - Lipie - likwidacja 09 września 2013r.(wcześniej skrócona do Dworca Zachodniego, dawna trasa: Lipie - Starachowice - Wąchock - Marcinków i około 7 kursów w dni powszednie, potem zostało 3
13: Starachowice - Brody - Rudnik (wybrane kursy) - likwidacja i zastąpienie przez 3 kursy przedłużonej linii 5 od 1 grudnia 2012r.
14: Starachowice - Tychów Nowy - likwidacja 1 grudnia 2012r.
5: Starachowice - Dziurów - linia zaczyna kursować cało dziennie w soboty i niedzielę, dodatkowe kursy przedłużone w dni szkolne do Rudnika (3) i Stykowa (1) - od grudnia 2012r. Później także pojawiły się kursy jadące przez al. Wyzwolenia (zamiast przez al. Armii Krajowej) dla uczniów Gimnazjum nr 1. Jedyna linia podmiejska, która zyskała na zmianach.
4: Likwidacja jednego kursu do Parszowa. Pozostałe dwa jeżdżą do dzisiaj do pętli w Wąchocku (tylko w dni szkolne).
N: Nowa linia N zastąpiła dawną 3, 8, 15 i 16. Trzy kursy dziennie jeżdżą na przedłużonej trasie do pobliskich Rataj, ale tylko w dni robocze. Normalnie linia wykonuję okrężne kursy z Nowowiejskiej przez centrum i wraca do początkowej pętli
9: Starachowice - Ruda - linia została 1 grudnia 2012r. ograniczona do 3 kursów w dni szkolne. Dawniej była to trasa całodzienna kursująca od poniedziałku do niedzieli. W szczytowym okresie obsługiwana przez dwa - trzy autobusy.
A: Starachowice - Skarżysko - Ostatnia poza piątką całodzienna linia podmiejska. Uniknęła zmiany w czasie rewolucji rozkładowej w grudniu 2012r. Korzystają z niej głównie mieszkańcy okolicznych miejscowości na trasie wokół drogi krajowej nr 42, oraz osoby dojeżdżające ze Starachowic do Skarżyska i odwrotnie. Mimo konkurencji ze strony pociągów i busów frekwencja na tej linii jest zadowalająca. Obsługiwana była na przemian przez dwóch przewoźników: MZK Starachowice i MKS Skarżysko-Kamienna za pomocą łącznie dwóch autobusów. Od grudnia 2015r. nastąpiły zmiany. MKS zrezygnował z obsługi swojej brygady. MZK zdecydował się przejąć kursy MKS i wysyłać na trasę swoje dwa autobusy. Linia kursuje od rana do wieczora co około godzinę. Prawdopodobnie na wiosnę trasa popularnej Agatki zostanie przedłużona.
Przyszłość linii podmiejskich w MZK stoi pod znakiem zapytania. Najgorsza frekwencja panuję na trasie nr 4. Niewykluczone, że dla oszczędności MZK zawiesi kursowanie tej linii. Nie wiadomo też co będzie z piątką. Dziurów posiada obecnie najwięcej połączeń z miejscowości w pobliżu Starachowic. Możliwe, że część lub wszystkie kursy zostaną skrócone do pętli w Michałowie. Miejski przewoźnik ma problemy finansowe i niedochodowe linie mogą zostać wkrótce zawieszone. Starachowice jeszcze kilka miesięcy temu wypadały najgorzej w komunikacji podmiejskiej z miast nad Kamienną. Obecnie przez silną konkurencję i problemy miejskich spółek transportowych MZK jako jedyne w pobliżu posiada trasy pozamiejskie w swojej sieci. Nie wiadomo jednak czy ten stan potrwa długo. Prowadzone są już rozmowy na temat dużych zmian w rozkładzie. Spółka szuka oszczędności i to w dodatku sporych. Czas pokaże czy linie podmiejskie w naszym mieście przetrwają. Konkurencja prywatnych przewoźników rozwija się coraz lepiej i powoli przejmuje wszystkie trasy podmiejskie dawniej obsługiwane wyłącznie przez MZK i PKS. Starachowicki przewoźnik obecnie prowadzi komunikację pozamiejską na niewielkiej części swojej dawnej rozległej sieci tras.