2024-11-28 22:34 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7949.

2024-11-28 22:28 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7948.

2024-11-28 22:24 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Lohner E2 do listy.

2024-11-28 00:51 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7947.

2024-11-28 00:49 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Siemens ULF B1 do listy.

2024-11-28 00:42 (2 dni temu) (zdjęcia) Voltanger dodał nowe zdjęcie 7946.

2024-11-28 00:39 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowego operatora ÖBB Österreich do listy.

2024-11-28 00:38 (2 dni temu) (lista) Voltanger dodał nowy pojazd Siemens Desiro ML do listy.

Zobacz wszystkie powiadomienia
Zapraszam do wypełnienia ankiety związanej ze zbliżającymi się 10 urodzinami strony.
Relacja z Dnia darmowej komunikacji
Dodano: 2015-06-30 03:14
Autor: Voltanger


Nieco ponad tydzień temu 20 czerwca 2015r. w Starachowicach odbył się Dzień Darmowej Komunikacji Miejskiej. Był to pomysł trójki licealistów z naszego miasta, który został zaakceptowany przez Prezydenta Miasta Marka Materka.

W sobotę 20 czerwca 2015r. jazda autobusami MZK na terenie miasta była darmowa. Z tej okazji skorzystało sporo mieszkańców Starachowic. Widać to było w autobusach. Jeździło nimi zdecydowanie więcej osób niż w zwykłą sobotę. Sporo osób skorzystało z usług MZK by dojechać w sobotni poranek na targ. Na przystankach w pobliżu targowicy było widać dużą grupę ludzi oczekujących na autobus. W innych rejonach miasta mieszkańcy także korzystali z tego rodzaju transportu częściej niż zwykle. Część z tych osób nie wiedziała o dniu darmowej komunikacji i kasowała bilet. Tylko w niektórych pojazdach kasowniki zostały zablokowano. O bezpłatnym przejeździe informowały tylko małe plakaty przyklejone do szyby (po jednym plakacie na autobus). Zabrakło informacji na wyświetlaczach czy tablicy przy przedniej szybie. Niektórzy pasażerowie pilnowali kasowników i zwracali uwagę osobom próbującym skasować bilet. Podsumowując akcja mimo, że była słabo rozreklamowana przyniosła pozytywne rezultaty. Pasażerowie za darmo mogli zapoznać się z ofertą przewoźnika, a MZK zyskał promocję swoich usług. Wiadomo jednak, że miasta nie stać na darmową komunikację miejską lub nawet kilka bezpłatnych linii. Miejski przewoźnik dodatkowo boryka się z problemami finansowymi. Na dalszą działalność nie wystarcza już pieniędzy i MZK zmuszone jest wziąć pożyczkę na 4 miliony zł.

Tego samego dnia na terenie fabryki MAN odbywał się piknik rodzinny. Świętowano otwarcie nowego centrum szkoleniowego i setną rocznicę produkcji. Dojazd na imprezę zapewnił MZK. Uruchomiono dwie specjalne linie M1 i M2, które jeździły okrężnie z fabryki MAN-a przez ważniejsze osiedla i wracały z powrotem dowożąc ludzi na piknik. Do tego zadania wyznaczono dwa Mercedesy Conecto LF o numerach taborowych 72 i 77. Dodatkowo na teren fabryki oddelegowano Mana Lions City. Na imprezie bawiło się około 1,5 tysiąca osób, głównie pracownicy MAN-a i ich rodziny.

Kilka dni po Dniu Darmowej Komunikacji z funkcji Prezesa MZK Starachowice zrezygnował Jarosław Kateusz. Jak powiedział, dostał ciekawą ofertę pracy i skorzystał z niej. Dziś wiadomo, że od 1 lipca 2015r. Jarosław Kateusz zostanie Prezesem MPK Ostrowiec. Przewoźnik podobnie jak MZK Starachowice przeżywa duży kryzys finansowy. W ostatnim czasie podobnie jak w Starachowicach zredukowano liczbę linii miejskich do 11. Potem zlikwidowano prawie wszystkie linie podmiejskie, które MPK prowadził na własny rachunek. Mimo niskich cen biletów i walki z konkurencją ostrowiecki przewoźnik wpadł w problemy finansowe.
Wakacyjne zmiany w komunikacji
Dodano: 2015-06-28 03:16
Autor: Voltanger


Rozpoczął się okres wakacji letnich. Sporo zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej i regionalnej. Wiele kursów jest obecnie zawieszonych na okres wakacji.

W rozkładzie MZK Starachowice przez wakacje znikają wszystkie kursy linii podmiejskich 4 i 9. Sporo połączeń straciła też linia 5. Chodzi tu głównie o kursy wariantowe do Rudnika i Stykowa. Nie będą też wykonywane dwa kursy linii 1 z Południowej i z Bema oraz jedno połączenie linii S z Południowej.

PKS Starachowice na okres wakacji zawiesza sporą ilość kursów odjeżdżających ze Starachowic. Są to połączenia oznaczone literą S. PKS przez wakacje nie jeździ też na zamawianych przez gminy kursach dla uczniów szkół. Dotyczy to rejonów: Iłża, Brody i Bodzentyn. Dla tych gmin starachowicki przewoźnik wykonywał kursy szkolne. Mimo złej sytuacji PKS prawdopodobnie dalej po wakacjach będzie jeździł według podobnego rozkładu. Nie wiadomo co z kontraktami szkolnymi. Nie wszystkie przetargi zostały jeszcze rozstrzygnięte.

W okresie wakacji czasami pojawiają się nowe kursy. W przypadku MZK nawet jest to nowa linia R. Kursuje na trasie Żeromskiego - Kościelna - Majówka - Armii Krajowej - Wiadukt - Składowa Zalew Piachy. Kursy z ulicy Żeromskiego odjeżdżają o godzinie: 10:00, 11:20, 12:40, 14:00, 15:20, 16:40, 18:00, 19:20. Linia R kursuje codziennie w okresie wakacji, tylko w dni słoneczne. PKS również posiada kilka połączeń wykonywanych tylko w wakacje. Jest to n.p kurs okrężny ze Starachowic do Bronkowic Dolnych przez Rzepin, Pawłów, Jawor, Świślinę i Rzepinek, który odjeżdża ze Starachowic Zachodnich o 11:30. PKS Ostrowiec w okresie wakacji umożliwia mieszkańcom Starachowic dojazd nad polskie morze. W okresie wakacji wykonywane są dwa kursy. Jeden do Łeby a drugi do Ustki. W tym roku PKP Intercity nie przygotowała żadnego wakacyjnego pociągu specjalnego przejeżdżającego przez Skarżysko-Kamienna. Pozostaje, więc skorzystać z pozostałych połączeń w popularne, turystyczne miejsca. Ze Skarżyska raz dziennie możemy pojechać pociągiem nad morze. Kurs Twoich Linii Kolejowych pod nazwą Ustronie zawiezie pasażerów do takich miejscowości jak: Gdańsk, Sopot, Gdynia, Wejherowo, Słupsk, Koszalin, Ustronie Morskie i Kołobrzeg. Pociąg odjeżdża ze Skarżyska-Kamiennej około godziny 20:00 w zależności od daty podróży. Przyjazd do miejscowości nad morzem w godzinach porannych między godziną 5 a 9. Skład pociągu składa się także z wagonów sypialnych i kuszetek dzięki czemu będzie można wyspać się przez zakończeniem podróży. Pociągiem ze Skarżyska-Kamiennej dojedziemy też do miast z dużą ilością zabytków takich jak: Kraków, Wrocław, Lublin, Warszawa czy Częstochowa.
Prezes MZK Jarosław Kateusz odchodzi
Dodano: 2015-06-26 16:45
Autor: Voltanger


Prezes MZK Starachowice Jarosław Kateusz rezygnuje ze swojego stanowiska. Od dnia 1 lipca 2015r. przestanie pełnić swoją funkcję. Jak powiedział rezygnuje z funkcji Prezesa MZK, gdyż otrzymał wiele interesujących ofert pracy.

Do czasu wybrania w lipcu w konkursie nowej osoby na to stanowisko spółką zarządzać będzie dyrektor do spraw technicznych MZK Zbigniew Judasz. Zmiany nastąpiły także w Radzie Nadzorczej Spółki. Z funkcji przewodniczącego zrezygnował Cezary Tkaczyk, a Jarosław Łyczkowski został odwołany. Do Rady Nadzorczej powołane zostały dwie nowe osoby. Pierwszą z nich jest Elżbieta Śreniawska, Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach, która powołana została na Przewodniczącą Rady Nadzorczej MZK, a drugą osobą wybraną do rady jest Władysław Gościński, były prezes PKS Starachowice.

Sytuacja finansowa w MZK Starachowice jest zła. Brakuje pieniędzy na paliwo do autobusów . Spółka planuje zaciągnąć kredyt na kwotę 4 mln zł. na dalsze funkcjonowanie. W tym celu miasto musi wydać zgodę na poręczenie majątkowe w wysokości 500 tysięcy zł.

Prognozy dla MZK na najbliższy czas są bardzo złe. Jeśli spółka nie poprawi sytuacji finansowej zadłużenie wyraźnie wzrośnie i wyjście z tej sytuacji będzie już prawie niemożliwe. Aktualnie MZK obsługuje ok. 20 linii autobusowych za pomocą 35 autobusów, w tym 22 pojazdy niskopodłogowe lub niskowejściowe dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Jeśli MZK z powodu długów zostało by zlikwidowane zapewne odbył by się przetarg na obsługę linii przez prywatną firmę przewozową. Miasto ustalałoby trasy i rozkłady jazdy a przewoźnicy zgłaszali by swoje oferty oferując cenę za tzw. wozokilometr. Im niższa tym miasto mniej płaciło by przewoźnikowi za obsługę linii swoimi autobusami. Miasto w takim wypadku powinno ustalić dodatkowe warunki dla firmy przewozowej takie jak: potrzebna minimalna ilość taboru, procentowa ilość taboru wysyłanego na miasto, który musi być niskopodłogowy i przystosowany dla osób niepełnosprawnych, procentowa ilość taboru posiadającego klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, średni minimalny wiek pojazdów (n.p 8 lat), ilość pojazdów fabrycznie nowych przy rozpoczynaniu przetargu itp. Doświadczenia z innych miast pokazują, że przewoźnicy uczestniczący w przetargach umieją ominąć niektóre warunki n.p uznając, że pojazdem fabrycznie nowym może być autobus po dużej przebudowie i wbitym w dowód obecnym rokiem produkcji, dzięki zarejestrowaniu jako SAM. Są to pojazdy mocno zmodyfikowane i oznaczone jako samobudowam, czyli autobusy zbudowane przez właściciela modyfikując mocno fabryczną konstrukcję.

Podsumujmy teraz okres pracy dawnego Prezesa MZK Jarosława Kateusza. Rozpoczął on pracę w marcu 2007 roku. W tym czasie MZK obsługiwał ok. 30 linii miejskich i podmiejskich oraz posiadał ok. 45 autobusów w tym dwa pojazdy niskopodłogowe. Przez lata swojej pracy sporo zmieniło się w spółce. Ceny biletów mocno wzrosły. Liczba linii spadła do ok. 20, tak samo jak łączna odległość pokonywana przez autobusy. W latach 2008 - 2010 przewoźnik zakupił 20 fabrycznie nowych autobusów dostosowanych dla osób niepełnosprawnych. Do 2014 roku skasowano ok. 25 starych autobusów Jelcz M11, Jelcz PR110M i Autosan H9-35 pochodzących z lat 1985 - 1991. W 2012 roku nastąpiła negatywnie oceniana przez pasażerów zmiana tras linii i częstotliwości ich kursowania. Liczba linii spadła, a przewozy pasażerów zmalały. Prezes tłumaczył to oszczędnościami i spadkiem liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej. Zmieniono także rozkłady większości linii podmiejskich. Zostawiono tylko po 2-3 kursy dla uczniów szkół. Później wprowadzono też nielubiany przez pasażerów i kierowców system wsiadania przednimi drzwiami. Został on szybko zlikwidowany, gdyż nie sprawdzał się całkowicie. W pojazdach MZK zainstalowano kamery wewnętrzne i zewnętrzne. W listopadzie 2014r. roku mimo słabej kondycji finansowej spółki zakupione dwa używane autobusy MAN NM223. Mówiło się wtedy o brakach w taborze by obsłużyć wszystkie linie. Za czasów Prezesa Jarosława Kateusza zlikwidowano całkowicie dwie linie podmiejskie 24 do Osin i 26 do Lipia.

Z niezrealizowanych planów i obietnic należy wymienić dwie nowe linie miejskie (w tym jedną na pływalnie miejską), instalację w mieście na ważnych przystankach elektronicznych tablic przystankowych wyświetlających w czasie rzeczywistym najbliższe przyjazdy autobusów i systemu GPS w pojazdach, wymianę Jelczy 120M na nowe, niskopodłogowe autobusy. Największą zmianą w MZK w czasie urzędowania prezesa było wprowadzenie systemu przesiadkowego i duże zmiany w liniach. Wiele z tych nowych pomysłów nie sprawdziło się, mimo to skutki tych zmian są odczuwane dla pasażerów do dzisiaj.
Relacja z imprezy Czerwcówka z Peerką
Dodano: 2015-06-23 03:15
Autor: Voltanger


6 czerwca w Skarżysku-Kamiennej odbyła się impreza pod tytułem Czerwcówka z Peerką. Miłośnicy komunikacji miejskiej z całej Polski mieli okazję przejechać się autobusem Jelcz PR110M po mieście jak i jego okolicach. Obecnym właścicielem Jelcza jest miłośnik ze Skarżyska, który odkupił go w tym roku od MKS-u. Jelcz od początku czyli od wyjazdu z fabryki jeździł dla miejskiego przewoźnika. Obecnie pojazd posiada stary numer taborowy 333.

Imprezowy autobus został wyprodukowany 1986 roku. Przez lata eksploatacji w MKS Skarżysko-Kamienna przeszedł kilka mniejszych i większych remontów. Obecnie jeździ upodobniony do nowszego modelu: 120M. Jelcz posiada zmienione wnętrze n.p fotele ze starych Dabów z nową wykładziną, zmienione obicia i listwy wewnętrzne. Dodatkowo ściana tylna została przebudowana. Posiada mniejsze okno i jest z tworzywa. Jelcz posiada też nowy przedni świetlik pochodzący z Jelcza 120M.

Wycieczka Peerką rozpoczęła się o godzinie 10:40 obok dworca autobusowego. Na miejscu spotkania pojawiło się około 30 osób w większości miłośnicy komunikacji miejskiej z całej Polski. Najliczniejsza grupa przyjechała do Skarżyska z Warszawy i okolic. Jelcz wyruszył w kierunku pierwszego fotostopu, który odbył się na nieużywanej pętli w Skarżysku przy ul. Mikołaja Kopernika. Później udaliśmy się w kolejne miejsce. Na szutrowej ul. Kościelnej w Skarżysku odbył się drugi fotostop. Następnie opuściliśmy granicę miasta. Dwa kolejne zatrzymania odbyły się w miejscowości Lipowe Pole oraz Kierz Niedźwiedzi, gdzie odbył się sklepostop i dłuższy postój. Po około 20 minutach ruszyliśmy w dalszą drogę. Na chwilę opuściliśmy nawet województwo świętokrzyskie. Kolejny fotostop odbył się na drodze między Zbijowem Dużym a Jagodnem. Później w pobliżu Grzybowej Góry w przysiółku Podjagodne odbył się kolejny przystanek. Następnie zawitaliśmy w znajome tereny. Autobus miał krótki postój na parkingu w Mircu. Tutaj zaplanowano drugi sklepostop. Uczestnicy imprezy ruszyli na zakupy do lokalnej Biedronki.

Po 20 minutach postoju znowu ruszyliśmy dalej. Kolejnym celem był Wąchock. W tym mieście znanym w całej Polsce z humoru zatrzymaliśmy się obok dworca PKP. Uczestnicy liczyli, że uda się zrobić zdjęcie Jelcza z pociągiem w tle, jednak żaden skład nie nadjechał. Jelcz ruszył dalej. Wróciliśmy z powrotem do Powiatu Skarżyskiego. Kolejny fotostop odbył się w miejscowości Michałów. To tutaj jeszcze niedawno docierał nasz lokalny PKS Starachowice na kursach Skarżysko-Kamienna - Starachowice. Następnym naszym celem było miasto nad Kamienną. W Skarżysku kolejny fotostop odbył się przy ul. Franciszkańskiej zaraz obok kościoła. Potem pojechaliśmy na ul. Fabryczną. Tutaj Jelcza można było sfotografować na tle ruin dawnej fabryki. Zaraz obok znajdowały się dawniej także zakłady Organika Benzyl, który spłonęły w latach 80-tych. Następnie odwiedziliśmy ul. Ekonomii zaraz obok zakładów Mesko. Zaraz obok znajdują się ostatnie w mieście wiaty przystankowe typu poznańskiego. Kolejny fotostop odbył się na ul. Obuwniczej zaraz obok niedawno otworzonej spalarni zwłok. Tuż za płotem można było zobaczyć dawne budynki PKS Skarżysko. Jelcz później udał się na klimatyczny odcinek ulicy Jana Piwnika Ponurego. Tutaj dosyć mocno zakurzył z powodu nawierzchni drogi zbudowanej z piasku i żwiru. Ostatni zaplanowany fotostop odbył się na ul. Topolowej, gdzie nigdy jeszcze nie można było spotkać autobusu MKS. Na koniec Jelcz zawiózł wszystkich uczestników imprezy na wspólnego grilla, który odbył się nad Zalewem Bernatka. Impreza została zakończona około godziny 17:30 na dworcu autobusowym w Skarżysku-Kamiennej. W czasie jazdy nie brakowało ładnych widoków i dobrze zaplanowanych fotostopów. Organizatorzy razem z kierowcą spisali się na medal. Wielu uczestników będzie miło wspominać ten dzień.

Na koniec krótka relacja video z imprezy Jelczem PR110M w Skarżysku-Kamiennej
Dzień darmowej komunikacji
Dodano: 2015-06-20 01:10
Autor: Voltanger


Przypominamy, że dzisiaj jest dzień darmowej komunikacji. Autobusami MZK można będzie przez całą sobotę jeździć za darmo.
Copyright SGT 2010 - 2018 Wykorzystanie zdjęć tylko za zgodą autorów

stat4u