Dodano: 2015-03-03 18:35
Autor:
Voltanger
Wczoraj o godzinie 16:30 w sali Olimpia Urzędu Miasta Starachowice odbyły się konsultacje społeczne w sprawie rozkładu jazdy autobusów MZK. Każdy mieszkaniec mógł zgłosić swoje uwagi czy propozycję. Zapraszam na krótką relację z tego wydarzenia.
Spotkanie rozpoczęło się punktualnie o godzinie 16:30. W sali Olimpia pojawiło się około 50 osób w tym kilku radnych i przedstawicieli mediów. W spotkaniu uczestniczył prezes MZK Jarosław Kateusz, a także kilku pracowników miejskiego przewoźnika. W konsultacjach brał udział również prezydent Starachowic Marek Materek, lecz zaznaczył na początku, że występuje wyłącznie jako obserwator. Spotkanie rozpoczęło się od wyjaśnienia jak będzie przebiegała dyskusja. Każdy mógł zapytać o rozkład czy też zaproponować zmiany. Później otrzymywał odpowiedź prezesa MZK. Szybko zaczęli zgłaszać się mieszkańcy miasta, którzy chcieli dojść do głosu. Wielu uczestników prosiło o przywrócenie wszystkich dawnych linii sprzed grudnia 2012 roku, kiedy to wprowadzono wielkie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w naszym mieście. Pojawił się także temat dojazdu pracowników do zakładów Animex na godzinę piątą rano na pierwszą zmianę. Przedstawiciele osób zatrudnionych w zakładach mięsnych zarzucili prezesowi MZK Jarosławowi Kateuszowi, że mimo próśb i kontaktowania się z przewoźnikiem w tej sprawie nie podejmuję on żadnych kroków. Sprawa rozchodzi się o Osiedle Żeromskiego i dogodny dojazd rano do zakładów Animex do pracy. Wspomniano dawną linię nr 6, która jeździła pod zakłady mięsne i umożliwiała dojazd z ulicy Kościelnej. Kolejnym tematem poruszonym przez mieszkańców była komunikacja miejska na Osiedlu Orłowo. Przedstawiono sytuacje osób mieszkających w okolicy jaką beznadziejną z uwagi na bardzo słaby rozkład i długie oczekiwanie na autobus. Zażartowano z dawnej linii B jako najkrótszej na świecie (Bema - Konstytucji 3 Maja - Bema). Pojawiła się też sprawa braku skomunikowania autobusów MZK z pojazdami PKS-u i busami. Prezes poinformował zainteresowanych, że winę za ten stan ponosi PKS, który w ostatnim czasie za często aktualizuje swój rozkład i kasuje kolejne kursy. Osoby starsze postulowały za przywróceniem linii okrężnych nr 0 i 2 w zamian za obecną linię 17. Taka zmiana miała by ułatwić dojazd do przychodni czy szpitala. Prezes odpowiedział, że linia 17 pokrywa się całkowicie ze starą zerówką i dwójką co do końca nie jest prawdą. Głos zabrała też radna. Postulowała o połączenie ulicy Nowowiejskiej ze szpitalem lub stworzenie nowej linii. Według jej opinii linia N nie spełnia potrzeb mieszkańców ulicy Nowowiejskiej, a nowa linia 16 nie wprowadza nic nowego i dalej nie umożliwia dojazdu do szpitala.
Po godzinie spotkanie opuścił prezydent miasta Marek Materek. Po chwili również kilku mieszkańców wyszło z sali. Podczas rozmów padło kilka mocnych słów dotyczących rozkładu jazdy i funkcjonowania MZK. Podczas mocniejszych przemówień uczestniczy konsultacji bili brawa. Kolejny radny przedstawił pomysł by stworzyć bezpłatną linię i umożliwić dojazd za darmo dla mieszkańców do takich instytucji publicznych jak szpital, urząd miasta czy urząd pracy. Poruszono problem mieszkańców ulicy Myśliwskiej i ogólnej sytuacji osób korzystających z komunikacji miejskiej w okolicy. Proszono prezesa o dogodniejsze połączenie autobusowe. Według uczestnika dyskusji ludzie mieszkający w okolicy muszą spory kawałek drogi przejść na przystanek i do tego długo czekać na autobus. Pojawił się pomysł przywrócenia linii 22 i 23 w miejsce N na nieco zmienionej trasie. Proponowano również polepszenie komunikacji w dni targowe by zapewnić mieszkańcom dogodny dojazd i powrót z targu. Obecnie autobusy jeżdżą rzadko i są przepełnione.
Część mieszkańców żaliła się również na problemy inne niż rozkład jazdy. Jeden z zebranych zabrał głos w sprawie kierowców, którzy według jego opinii nie otwierają często pierwszych drzwi w pojazdach i nie opuszczają autobusów na prawą stronę na przystankach (przyklęk). Prezes MZK Jarosław Kateusz odpowiedział, że należy zgłaszać takie przypadki przewoźnikowi by mógł zdyscyplinować kierowców. Na koniec głos zabrał kolega Arek, który zaproponował swój własny nowy schemat linii hybrydowych, który umożliwi wybór dla pasażera czy chce jechać dłużej bez przesiadki czy krócej ale z przesiadką. Wywołało to duże zainteresowanie zgromadzonych. Niestety po kilku zdaniach konsultacje zostały przerwane z uwagi na brak czasu i wyczerpanie tematu. Chciałem jeszcze zgłosić swoje uwagi, ale zostałem zignorowany. Miałem przygotowany własny schemat, który chciałem streścić. Ustalono, że zostanie powołana specjalna grupa mieszkańców, którzy będą brać udział w dyskusji na temat nowego rozkładu. Na listę chętnych wpisało się około 10 osób. Nowy plan linii Arka wywołał spore zainteresowanie i kilka osób poprosiło o kopię jego rozkładu. Pojawiły się też głosy, że radni z mieszkańcami chcą razem zadziałać i przyśpieszyć zmiany w komunikacji miejskiej.
Po zakończeniu konsultacji razem z Arkiem wręczyliśmy prezesowi MZK Jarosławowi Kateuszowi własne plany linii i wpisaliśmy się na listę osób, które chcą brać udział w dalszym poprawianiu rozkładu. Wkrótce udostępnię nasze plany na tej stronie w nowej zakładce nasze działania. Dokumenty będą zapisane w formacie .pdf i dostępne do pobrania.